wachten om hun waren te verkopen. (Dus langs de Vroonermeer naar het Zwijnsmeer, zo naar Alkmaar.) Zo'n schuitje droeg de naam Snip. Na de droogmaking van de Heerhugowaard in 1629, ver anderde de toestand zodanig dat de 6 wielen in gebruik genomen moesten worden, (Om misverstand te voorkomen: de 6 wielen waren geen molens, maar een overhaal, waarbij de wielen met de hand rondgedraaid moesten worden om de schuitjes omhoog te trekken) om van het Een van de zes wielen (--overhaal) toenmalige Geestmeerambacht om schuitjes over te zetten. in het kanaalwater te komen. Door de betere waterbeheersing d.m.v. mo lens, ging de tuinbouw steeds beter. Schippers kwamen, Vrachtschippers. Aanvankelijk met de houten damschuiten Dus zeilboten. Als er geen wind was moesten deze boten met een touw langs het jaagpad worden voortgetrokken. Dan liep de knecht of moeder de vrouw of de schipper zelf met het haam om de borst Als je geld had kon je ook een jager inhuren die met z'n paard je schuit voorttrok. Deze vrachtschippers die later overstapten op stalen schuitjes met een motor, gingen de producten van de tuinders uit de Langedijk en Sint-Pancras meenemen naar de steden Haarlem, Leiden en Amsterdam enz. en verkochten de producten en moesten de tuinders maar afwachten of en hoeveel geld ze kregen. 1S De molen van Kriek.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2004 | | pagina 19