wachten om hun waren te verkopen.
(Dus langs de Vroonermeer naar het
Zwijnsmeer, zo naar Alkmaar.) Zo'n
schuitje droeg de naam Snip.
Na de droogmaking van de
Heerhugowaard in 1629, ver
anderde de toestand zodanig
dat de 6 wielen in gebruik
genomen moesten worden, (Om
misverstand te voorkomen: de 6
wielen waren geen molens, maar
een overhaal, waarbij de wielen
met de hand rondgedraaid
moesten worden om de schuitjes
omhoog te trekken) om van het
Een van de zes wielen (--overhaal) toenmalige Geestmeerambacht
om schuitjes over te zetten. in het kanaalwater te komen.
Door de betere waterbeheersing d.m.v. mo
lens, ging de tuinbouw steeds beter. Schippers
kwamen, Vrachtschippers. Aanvankelijk met
de houten damschuiten Dus zeilboten.
Als er geen wind was moesten deze boten
met een touw langs het jaagpad worden
voortgetrokken. Dan liep de knecht of
moeder de vrouw of de schipper zelf met
het haam om de borst Als je geld had kon je
ook een jager inhuren die met z'n paard je
schuit voorttrok. Deze vrachtschippers die
later overstapten op stalen schuitjes met een
motor, gingen de producten van de tuinders
uit de Langedijk en Sint-Pancras meenemen
naar de steden Haarlem, Leiden en Amsterdam
enz. en verkochten de producten en moesten
de tuinders maar afwachten of en hoeveel geld ze kregen.
1S
De molen van Kriek.