voor rente en aflossing van de aanlegkosten, een bedrag van ruim 7000,-- per
jaar. De verwachting dat op korte termijn de jaarlijkse opbrengst van de spoorlijn
dit bedrag ruimschoots zouden dekken, was meer dan gerechtvaardigd.
(Het laatste werd waarheid, de exploitatie van de koollijn was steeds ruimschoots
voldoende om de aanlegkosten te dekken.)
Dacht men er eerst aan om het koolspoor naast de Oosterdijk te maken, het kwam
op de kruin van deze dijk, terwijl er naast de Oosterdijk een goed en veilig loop
pad kwam.
Na de geboorte van het koolspoor schreef burgemeester Van der Vijzel aan de
Onderwijsinspecteur:
Op 17 juni 1902 vond de feestelijke opening van de toevoerlijn van Broek op
Langedijk naar de Staatsspoorlijn plaats. In verband met de feestelijke stemming
mijner gemeentenaren was ik zo vrij de leerlingen van de o.l.s. die dag vrij af te
geven.
Van der Vijzel
Eerder werd reeds vermeld dat de
heer Van der Vijzel in maart 1861
hier kwam als hoofd van de
openbare lagere school.
Aanvankelijk verdiende hij daarmee
500,— per jaar. De tijden veran
derden, het bestuur was bijzonder
tevreden over hun hoofdonderwij
zer. Werd hem eens in plaats van
een salarisverhoging een kwekeling
toegeschoven, die een gedeelte van
zijn onderwijstaak kon overnemen,
toen hij in 1891 achter de lessenaar
vandaan stapte, verdiende hij per
jaar 1050,—.
Naast zijn onderwijsbaan verrichtte
hij, evenals veel van zijn collega's,
schrijfwerk voor de gemeente: brie
ven, formulieren, bevolkingsboek
houding, enz.
De heer en meevrouw Van der Vijzel voor het schooi
en gemeentehuis.
85