Omdat werd ingezien dat het innen van tol verkeersoponthoud zou veroorzaken,
wilde men aan dit bezwaar tegemoet komen en werd aan de Langedijker gemeen
ten de gelegenheid gegeven om jaarlijks de tol voor hun ingezetenen af te kopen
De Minister komt.
Op 12 juni 1928 kwam de Minister van Waterstaat in eigen persoon de Twuyver-
weg bekijken en aansluitend nodigde hij de gemeentebesturen van de Langedijk,
St. Pancras en Alkmaar uit om de zaak te bespreken.
De dreiging van een tol en de buskaartjes van Kok en Tumman maakten dat de
geesten in de Langedijk iets waren gekeerd De autobusondememing had de route
verlegd over Heerhugowaard, maar dit werd doorberekend in de tarieven. In Zuid-
Scharwoude wist het gemeentebestuur te berekenen dat door de omweg de bus
voor hun inwoners jaarlijks 12000,— duurder was geworden. Een geringe belas
tingverhoging tegenover de besparing van die 12000,— moest haalbaar zijn.
En toen was men het spoedig eens om de weg gezamenlijk aan te pakken.
In aanwezigheid van de Minister werd afgesproken dat Alkmaar voor haar reke
ning de weg goed in orde zou laten maken. Daarna zou Alkmaar de weg m eigen
dom aan St. Pancras overdragen en vervolgens zouden St. Pancras en de Langedij
ker gemeenten gezamenlijk de weg gaan onderhouden. St. Pancras en Broek be
taalden elk 25 van dit onderhoud en de overige 50 werd door Noord- en Zuid
Scharwoude en Oudkarspel betaald.
Medio juli 1928 rapporteerde burgemeester Jacob Kroonenburg dit aan de raad.
Ogenblikkelijk werd de vrees geuit: Ja, alles goed en wel, maar we zijn bang dat
we van de regen in de drup komen. Alkmaar zal er wel een knappe grintweg van
maken, maar dan zitten we over enige jaren weer met dezelfde narigheid. Er moet
een goed bestrate weg komen Raadslid Lek wist te vertellen dat een goede grint
weg 35.000,— moest kosten en wanneer deze weg bestraat zou worden, dan zou
dat een bedrag van ca. 50.000,— vragen. Wethouder Duif vond dat de weg altijd
een grintweg was geweest en men nu moeilijk een bestrate weg kon vragen.
Zo kwam men tot het voorstel: Wel laat Alkmaar van de Twuyverweg een straat
weg maken. Wat dit meer gaat kosten dan 35.000,-- moeten de onderhoudsplich
tige gemeenten bijpassen, want dat is uiteindelijk hun voordeel, een bestrate weg
zal vast en zeker veel minder onderhoud vragen dan een grintweg.
Toen ook de Langedijker gemeenten zich in dat plan konden vinden, werd dit al
spoedig aan Alkmaar bericht en ook daar ging met direct akkoord met het voorstel.
Maarer was een Rijkswegenfonds en er was de kans dat dit fonds jaarlijks een
50