Een gemiste kans. Omstreeks 1870 werden in deze omgeving verschillende wegen opgewaardeerd: de aanwezige zand- en grintwegen werden omgezet in bestrate wegen. Oudorp was ermee begonnen. Koedijk en St. Pancras volgden met liet bestraten van de Heeren- en de Bovenweg. Toen men hier de plannen rond had, werd de vraag gesteld: Zou Alkmaar er met voor voelen om van de Twuyverweg ook een straatweg te maken 9 Alkmaar gaf Oudorp een aanmoedigingssubsidie van 1200,-- en het beloofde ons in 1859 een bedrag van 2400.— wanneer we de Bovenweg gingen bestraten. Toen we kortelings vroegen of dit aanbod nog gold, antwoordde Alkmaar dat we de vogel over het touw hadden laten vliegen, maar de Twuyverweg is een Alkinaarse zaak, dus laten we vragen of men daar wel geld voor beschikbaar wil stellen. Alkmaar antwoordde dat de toestand van de Twuyverweg prima was en er met over dacht om van die mooie grintweg een klinkerweg te maken. Zelfs een bijdrage van het polderbestuur kon de Alkmaarse heren er niet toe over halen de weg ten behoeve van de reizigers tussen St. Pancras en Broek nu eens in een werkelijk goede staat te brengen. Daarna ontstond er een touwtrekkerij tussen St. Pancras en Alkmaar over het gedeelte Twuyverweg tussen de kastanjeboom op het Kerkplein en de Mua- kelenbrug. Op een gegeven moment beweerde men in Alkmaar zelfs dat het bewuste weggedeelte niet van de stad was. Alkmaar had slechts de zorg voor de Twuyverweg tussen de Mirakelenbrug en de brug bij Broek op Langedijk Later vertelde Alkmaar dat het van plan was om het gedeelte Twuyverweg tussen het Kerkplein en de Mirakelenbrug te begnnden. Deze 110 meter weg zou de heren aan de Langestraat 280,— gaan kosten. Wanneer St. Pancras na de bestrating van de Bovenweg ook nog een stuk Twuyverweg tot de Mirakelenbrug wilde bestraten, kreeg St. Pancras die 280,—. Het antwoord van burgemeester Nobel en de zijnen was: 'Dat haalt je de koekoek, vanaf de kastanjeboom tot de Mirakelenbrug is ca. 300 meter en de bestrating daarvan kost ca. 1400,--. Zoals jullie heel goed weten is dat jullie verant woordelijkheid." Wel liet St. Pancras weten dat wanneer Alkmaar de Twuyverweg tot de Mira kelenbrug zou laten bestraten, Pancras genegen was dit weggedeelte daarna m onderhoud te nemen. Dus kon men in 1870 vanuit Alkmaar via een goed verharde weg Oudorp en St. Pancras bereiken, maar was het verkeer naar de Langedijk verb olgens aangewezen op een zand- en grintweg, die in het natte jaargetijde bijzonder slecht begaanbaar was. 32

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2001 | | pagina 34