Het huis naast het oude gemeentehuis werd gebouwd om door meester De Ruiter bewoond te worden. Ik had Jaap de Beurs als leermeester. Ik herinner me Jaap als een spontane man, vol met grappen en grollen. Jaap handelde ook in kleinvee. Had hij een slechte markt, dan keek hij wel eens te diep in het glaasje. Met een vrachtauto "de oude taaie" is Jaap samen met Lodewijk Stipnaan m de zomer van 1947 verongelukt en daarbij zijn beiden omgekomen. Jaap werd op 8 november 1892 aan de Jan Glijnisweg te I leerhugowaard geboren. Zijn ouders waren Jan de Beurs, koopman van beroep en Pietertje Krap. Jaap trouwde op 5 novemberl914 met Aaltje Kuiper uit Broek op Langedijk. Ze was een dochter van de koopman Maarten Kuiper en Teunisje Bergen. Jaap de Beurs woonde als schilder in Oudorp. Na het overlijden van Aaltje hertrouwde Jaap Zijn tweede vrouw was de op 20 mei 1895 te Winkel geboren Geertruida C.M. Appel. Lodewijk was een zoon van koopman Jan van Stipnaan en Francijntje van Esseveld. Hij werd op 21 december 1910 in de gemeente Koedijk geboren. In het voorjaar van 1939 begon ik als schildersmaatje bij Langenberg op De Zaadmarkt in Alkmaar. Mijn eerste klus was het ophalen van lege conservenblikken bij Hoogstraten Conservenfabnek aan de Wognumse buurt. In de winter werden van de blikken verfpotten gemaakt. Van ïjzerdraad maakte men een hengsel, met een spijker werden twee precies tegenover elkaar liggende gaatjes m het blik gemaakt en zo ontstond er een verfpot, die klaar was om gebruikt te worden. Later moest ik met een volwassen collega op karwei. De beter-gesitueerden hadden meestal centrale verwarming, een badkamer en een w c. met waterspoeling. In grote delen van de stad was de ton in gebruik en deze werden volgens schema opgehaald. Voor de spoorbuurt lag een schuit in de Geestersingel, de "boldootschuit" genoemd. De centrale opslagplaats was bij de reiniging aan het Zeggelis. Daar werden de tonnen geleegd, ontsmet en gereed gemaakt voor een volgende ronde. Ook scheepswerf "Het Hondsbosch" behoorde tot onze klanten. Daar werden sleep boten gebouwd. De één had als bestemming West-Indië en een ander was voor de havendienst "Spido" te Rotterdam. Het was interessant om te zien, je keek je ogen uit: Een kajuit met teakhouten deuren en twee opklapbedden, aan iedere kant één. Verder een klem keukentje en een w c. En natuurlijk de machinekamer met een grote, manshoge dieselmotor. Daar werkten geweldige vaklui, ware kunstenaars. Het klinken en platen in model slaan met een voorhamer gaf een geweldige herrie. 121

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2001 | | pagina 123