Toen de raad van Koedijk antwoordde dat deze het Zuideinde niet wilde missen besloot men in St. Pancras aan het verzoek geen medewerking te verlenen. De bewoners van het 'Trappelend" die graag hun omstandigheden verbeterd zagen, richtten toen 'Ons Belang' op In het Zuideinde woonden m die tijd ca. 700 mensen. (In St. Pancras ca. 1000) De vereniging had 138 leden en dit zou kunnen betekenen dat ieder gezinshoofd zich had aangemeld als lid van deze vereniging. Aart Schuur werd voorzitter. A. Hoogland en W Hes Fzn. waren bestuursleden. Het doel van Ons Belang was in de toekomst bij St Pancras te worden gevoegd en op voorhand de omstandigheden van het Zuideinde te verbeteren. In 1923 werd op de ten huize van mej. wed J. Blokker gehouden ledenvergadering verteld dat het bestuur zich had bezig gehouden met de annexatie Verder probeerde het om straatverlichting te krijgen langs de Achterweg, bij de spoorweghalte meer treinen te laten stoppen, de verlichting en verwarming van de abri bij de halte te verbeteren, het perron veiliger te maken en ook wilde deze Dorpsraad dat er snelheidsborden zouden worden geplaatst. Het autoverkeer nam in de twintiger jaren iets toe. Gelukkig waren de verkeers ongelukken meestal niet van ernstige aard en niet vaak met dodelijke afloop, tenzij het ongeval op de Twuyverweg plaats vond, maar dat was een hoofdstuk apart Onderstaande ongevallen haalden de krant: Zaterdagmorgen geraakte door achteruit loopen van het paard het geheele gerij, wagen en paard, van den melkslijter Jan Roos te water. Ongeveer 20 liter melk ging bij dat ongeval verloren. 21 april 1923 Woensdagavond werd de hondenwagen van den boter - en kaas handelaar Van der Hurk uit Sint - Pancras door een luxe auto aangereden in Noord-Scharwoude. De wagen had ernstige schade, de honden hadden geen letsel, wonder boven wonder De schade valt niet te verhalen, omdat de wagen aan den verkeerden kant van den weg stond geparkeerd. november 1926 Ons Belang had succes met de snelheidsborden. Meer mensen waren beducht voor de snelheidsmaniakken en drongen er bij de raadsleden op aan het verkeer veiliger te maken. 101

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2001 | | pagina 103