Spoedig daarna werd duidelijk dat werkgevers en werknemers het totaal oneens waren over het ontworpen concept De Transporters vonden dat het nergens toe deugde en zeiden dat er loonsverlagingen in zaten van 33% van 40 en zelfs van 75 Ook deed dit concept een aanslag op het bestaansrecht van hun organisatie. Zonder dat men een stap verder was gekomen, werd de vergadering tenslotte gesloten en de werknemers besloten het er niet bij te laten, maar te gaan staken Tijdens deze staking liepen de gemoederen af en toe hoog op De Langedijker Courant vond dat de stakers het gelijk meer aan hun kant hadden dan de kooplui, want de arbeidsomstandigheden van de Transporters waren niet zo bijzonder. De Langedijker nep zelfs de bevolking op partij te kiezen voor deze arbeiders. Door de staking stag neerde het groente vervoer per rail,maar ging het transport o- ver water normaal door. Tot woede van de transporters voeren schippers als Cor van Schoorl, Hoogland, Schot en Boon vrach ten aardappelen en wortelen naar Amster dam Het doen en la ten van de schippers had steeds veel be kijks en van de kant nepen boze transpor ters harde woorden in de nchting van de schippers, werd er gescholden, en werden vuisten gebald.Soms kwam het bijna tot handtastelijkheden Kooplui werden van huis afgehaald en werden gevolgd en uitgejouwd terwijl ze zich naar de veiling begaven. Om de hete hoofden niet de gelegenheid te geven nog meer verhit te raken, werd er een drankverbod ingesteld. En.soms moest de politie er aan te pas komen Een enkele maal werd een transporter geverbaliseerd omdat hij iemand had beledigd. Om het vervoer van de producten toch nog enigszins m gang te houden gebeurde het wel dat de tuinders tegen een kleine vergoeding, hun verkochte groente zelf in een spoorwagon laadden. Tuinders en schippers bij een jubileum van de Broeker veiling. 98

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2001 | | pagina 100