Spoedig daarna werd duidelijk dat werkgevers en werknemers het totaal oneens
waren over het ontworpen concept De Transporters vonden dat het nergens toe
deugde en zeiden dat er loonsverlagingen in zaten van 33% van 40 en zelfs van 75
Ook deed dit concept een aanslag op het bestaansrecht van hun organisatie. Zonder
dat men een stap verder was gekomen, werd de vergadering tenslotte gesloten en de
werknemers besloten het er niet bij te laten, maar te gaan staken
Tijdens deze staking liepen de gemoederen af en toe hoog op De Langedijker Courant
vond dat de stakers het gelijk meer aan hun kant hadden dan de kooplui, want de
arbeidsomstandigheden van de Transporters waren niet zo bijzonder. De Langedijker
nep zelfs de bevolking op partij te kiezen voor deze arbeiders.
Door de staking stag
neerde het groente
vervoer per rail,maar
ging het transport o-
ver water normaal
door. Tot woede van
de transporters voeren
schippers als Cor van
Schoorl, Hoogland,
Schot en Boon vrach
ten aardappelen en
wortelen naar Amster
dam Het doen en la
ten van de schippers
had steeds veel be
kijks en van de kant
nepen boze transpor
ters harde woorden in de nchting van de schippers, werd er gescholden, en werden
vuisten gebald.Soms kwam het bijna tot handtastelijkheden Kooplui werden van huis
afgehaald en werden gevolgd en uitgejouwd terwijl ze zich naar de veiling begaven.
Om de hete hoofden niet de gelegenheid te geven nog meer verhit te raken, werd er
een drankverbod ingesteld. En.soms moest de politie er aan te pas komen
Een enkele maal werd een transporter geverbaliseerd omdat hij iemand had beledigd.
Om het vervoer van de producten toch nog enigszins m gang te houden gebeurde het
wel dat de tuinders tegen een kleine vergoeding, hun verkochte groente zelf in een
spoorwagon laadden.
Tuinders en schippers bij een jubileum van de Broeker veiling.
98