Smit werd vaak gevraagd ook zulke oogsten op te halen. Zo'n karwei kostte broer Klaas een duim, toen hij bij donker met een 30-tons vlet uit Anna-Pau- lowna kwam. Een andere taak van de pikkenier was dat hij naast het opkomen voor eigenbelang ook moest waken voor dat van zijn opdrachtgever. Niet iedereen was even eerlijk. Vooral bij het in- en uitladen moesten ze goed opletten. Sommige kopers probeerden wel eens de manden met elf in plaats van tien bloemkolen te vullen. In 1947 namen de zonen het bedrijf over. Tot de verkaveling kwam, hadden ze goed werk, hoewel dit toen al minder was dan vroeger. Vooral omstreeks 1960 nam dit af toen de ene na de andere tuinder het bedrijf beëindigde, omdat ze 'het niet meer zagen zitten' de producten brachten weinig op en de kos ten (lonen) gingen met sprongen omhoog. In de goede tijd brachten ze jaarlijks minstens een vracht die gelijk was aan 800 spoorwagons van tien ton naar de veiling. (Het Broeker spoor bracht in die tijd per dag ca. 80 richting buitenland) Net ten noorden van de spoorlijn stond vroeger aan de oostkant van de Bovenweg een spoorhuisje met een wachtruimte De wachtruimte verdween al gauw na de oorlog de halte was opgeheven), het huisje bleef nog ca. 20 jaar staan. De laatste bewoner was Jan de Koning. Lang bediende hij de overwegbomen en nam hij vracht aan voor Van Gent en Loos Het spoorhuisje is verdwenen. Het ernaast staande huis is nog aanwezig. Daar woonde ca. 20 jaar gele den HANS TAMIS, Bovenweg 2 67 Bij dit huis had hij een kleine kas, waarin hij -21-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1996 | | pagina 23