-169- In 1870 wilde Oudorp de Munnikenweg verbeteren en diende hiervoor een subsidie-aanvraag bij de Provincie in, de nabuurgemeenten vragend deze aanvraag te willen onder steunen Pancras' burgemeester P. Nobel reageerde met: Op zich is de verbetering van de Munnikenweg een goede zaak, maar zonder de verharding van de weg door de Nollen is het onzin en daarom steunt St.Pancras deze subsidieaanvraag niet, integendeel, het adviseert G.S. om het in deze vorm niet toe te staan. G. S. zegde evenwel een subsidie toe. Vervolgens vroeg Oudorp subsidie aan voor verharding van dat deel van de weg door de Nollen dat binnen Oudorps grenzen lag. (van de Halvemaansbrug tot even voor de overweg) en adviseerde St.Pancras en Koedijk hetzelfde te doen voor hun gedeelte Bovenweg. Het is niet onmogelijk dat Oudorp een 'geheime' suggestie van G.S. bereikte om te beginnen met de verharding van de Bovenweg en de beide andere gemeenten daarvoor ook op te warmen Door Oudorp hiertoe aangezet, werd een kostenbegroting voor de verharding van de Bovenweg van N.H. kerk tot 'het laantje van Metselaar' gemaakt en vervolgens werden de subsidie aanvragen verstuurd. De Provincie beloofde onmiddellijk 20 van de kosten te betalen en deed zelfs de gedachte aan de hand van een nog vlottere verbinding met Alkmaar via via de Hoornse weg. (Deze (nu weer afgesloten) weg was in die tijd erg slecht en gevaarlijk. Op Alkmaar rustte de onderhoudsplicht, maar ondanks herhaalde pogingen van G.S. weigerde Alkmaar de weg te verbeteren 3 jan. 1871 werd verharding van de gehele weg door de Nollen, vanaf de gemeentegrens van Oudorp tot even voor bij de inrijdam van burgemeester P.Nobel, in de herberg van S. Lek aanbesteed, (lengte 2090 meter) De weg moest over een breedte van ca 3 meter worden be straatNaast dit harde weggedeelte bleef er nog een onverhard gedeelte over) en langs de weg moest aan weers zijden een flinke afwateringsgreppel komen, tenzij er een inrit was

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1996 | | pagina 171