In 1859 deed Alkmaar het aanbod:
"Wij laten op onze kosten de weg door de Nollen bestra
ten tot een breedte van 2.80 ellen of met de kantlagen
3.10 ellen. Dit zal ons 2400,-- kosten.
We doen dit om een betere communicatie tussen de diverse
gemeenten te verkrijgen.
Voordat Alkmaar hiertoe overgaat wil het eerst de toezeg
ging van Oudorp, Koedijk en St. Pancras dat zij daarna
het onderhoud op zich nemen.
Tevens verwacht Alkmaar dat de Langedijker gemeenten hun
straatwegen in een goede en rijdbare staat zullen bren
gen. Indien zij deze toezegging doen is Alkmaar tevens
bereid zich in te zetten voor een goede communicatie
tussen Oudkarspel en Nierop en gaat Alkmaar tevens de weg
tussen de Halvemaansbrug en de Friesche poort in een
goede staat brengen.
In StPancras werd dit aanbod met gejuich ontvangen en
het verklaarde meteen borg te staan voor een goed onder
houd van de nieuwe straatweg.
Erg teleurgesteld was men toen Oudorp en Koedijk niet
bereid waren om dezelfde belofte te doen. Dus...de Boven-
weg bleef slecht
En StPancras maar kankeren: In de zomer kom je niet
door het mulle zand, in de winter blijf je steken in de
plassen en de blubber
Toen de Middenweg van de Heer Hugowaard wel werd bestraat
en de Ringweg eveneens goed begaanbaar was, verdween
Alkmaars interesse in de Bovenweg. Het had zijn aanbod in
1859 gedaan met de bedoeling een goede wegverbinding
Alkmaar-Niedorper Verlaat tot stand te brengen.
Dit doel was na de verharding van de Middenweg bereikt
Toen in 1868 burgemeester Nobel Alkmaar berichtte dat de
inzichten van Koedijk en Oudorp wat betreft het onderhoud
van een straatweg door de Nollen waren veranderd en
Alkmaar vroeg om nu deze weg op zijn kosten te laten
aanleggen, (zie Klin 5 blz. 43) antwoordde Alkmaar dat er
sedert 1859 een en ander was veranderd: de komst van de
spoorweg en het bestraten van de Middenweg, waardoor
Alkmaar veel minder belang had bij een straatweg door de
Nollen en er geen geld voor beschikbaar wilde stellen.
-168-