-58-
zichzelven voor een volksgenoot
Zijn metgezel op deze reis
Wat zotte praat, gij zijt niet wijs.
Het was Koenraad, Koentje zo gereed
van d'arbeidsdienstdie hier een weldaad deed
Ingezonden door Arie Wester.
VERVOER
Direct na de capitulatie werd de benzine schaars.
Autobussen gingen rijden op houtgas, dat ze door mid
del van een achter op de bus gemonteerde installatie,
waarin kleine houtblokjes werden gedeponeerd, verkre
gen.
Jan Kooy en Ab Meier gingen met de tijd mee en lasten
dergelijke houtgasgeneratoren in elkaar. De nieuwe
brandstof gaf wel eens problemen: enerzijds omdat de
generatoren onderhoudsgevoelig waren, anderzijds omdat
het eenvoudig was om een storing te veroorzaken.Van
beide een voorbeeld:
3 okt1940 vermeldde de Alkmaarsche Courant:
St.Pancras. Een houtgenerator achter op een H.A.B.O.
bus, die 's avonds om 6 uur ons dorp passeertraakte
in brand. Onder de hoofdzakelijk vrouwelij ke passa
giers ontstond enige paniek, toen men de bus wilde
verlaten, waardoor een mevrouw werd gewond. De brand
werd met zand geblust.
en op 27 febr. 1941:
De jeugd van Langedijk stopt stukjes hout of aardappel
in de trekgaten van de houtgasgeneratoren met als
gevolg dat de bus tot stilstand komt.
In de laatste oorlogsjaren reed er, omdat toen overal
gebrek aan was, praktisch geen enkele bus meer.
Vandaar dat men toen was aangewezen op echte paarde-
krachten
De baas van Jan van Horick, Jan Meereboer had paarden
en wagens en was vrachtrijder voor derden.
Jan van Horick herinnert zich hoe eens burgemeester
Jaap Kroonenburg bij Meereboer kwam met de boodschap:
"In de garage van Dirk Minnesma zijn een aantal Duitse