-95-
REPRESAILLES.
September 1944, een maand met enerverende gebeurtenis
sen. Was de opwinding rond dolle dinsdag (5-9-1944)
vooral het gevolg van opgeblazen geruchten, de landing
van een leger Engelse parachutisten bij Arnhem (17-9-
1944) was werkelijkheid evenals de bevrijding van de
eerste landgenoten ten zuiden van de grote rivieren.
In het bezette gebied begon het verzet steeds meer
pogingen te doen de Duitse verdediging te ontregelen.
Vandaar dat spoorlijnen dan hier, dan daar werden
opgeblazen. Knooppunten en spoorbruggen waren geliefde
obj ecten
Ook de lijn Alkmaar-Den Helder moest het geregeld ont
gelden. In onze naaste omgeving werd enkele malen ge
probeerd de spoorbrug over de Ringvaart (Butterhuizen)
en het bruggetje van Leyen (ca 1 km ten westen van de
spoorwegovergang in de Bovenweg) onklaar te maken.
Natuurlijk zag de bezetter dit als sabotage-daden, die
met vergeldingsacties moesten worden beantwoord. Omdat
ze de daders niet wisten te achterhalen, werden gewone
burgers meestal de dupe van de Duitse represailles.
TWUYVERWEG 13-9-1944
Op 13 september 1944 verbrandden de Duitsers als repre
saillemaatregel tegen een vernieling aan de spoorbrug
bij de Butterhuizen twee boerderijen in Heerhugowaard
en moest ook een huis in St.Pancras er aan geloven.
Aanvankelijk hadden ze de woning van Cor Smit, aan de
Twuyverweg, op het oog. Omdat daar de vrouw des huizes
met t.b.c. in bed lag, besloten ze een andere woning
te nemen en zo kwam het dat even later het huis van
Bram Wiering, in de bocht van de Twuyverweg gelegen,
in lichte laaie stond.
BENEDENWEG 16-9-1944
De uit Den Helder afkomstige Wiljou woonde destijds
aan de Benedenweg in een helft van een dubbel woon
huis. (nu Benedenweg 174-176) Ook nadat hij hier was
komen wonen bleef hij in Den Helder bij de kustverde-