40- Het meest zwierige vervoermiddel was de schaats. Zo gauw als het ijs maar even hield, en soms was dat nog alleen maar als je je er snel over verplaatste, gingen wij als elf-twaalfjarigen met z'n drieën of vieren richting Warmenhuizen. Heerlijk was het om als eerste over het nog ongeschonden ijs te rijden. Als er eentje voor je reed, zag je het ijs golven. Knallend schoten de scheu ren er in. Het fijnste was het pikzwarte ijs, met hier en daar een luchtbel, of een vis er in vastgevroren. De bodem van de sloot kon je er doorheen zien. Het oppervlak was soms een beetje gebobbeld met langgerekte bobbels, waarover je schaatsen klakkerden. Elders was het ijs wit en soms wat koekerig. Daarop was het zwaar schaatsen. In de ijstijd, en meestal op de Zomersloot, werden prikslee-wedstrijden gehouden. Op die kreupeltjes vaak niet veel meer dan een plankje op twee oude schaat sen, duwden de 'ouwe kerels' zich met korte stokken, waaraan aan heteind een kromme ijzeren punt zat, zich met een flinke vaart vooruit. Die, voor ons kleine jon gens, ouwe kerels, waren misschien zo om de veertig In het weekend, als het druk was, zoals op de Wijde- of Achtervaart, kon je chocolademelk en gevulde koeken kopen in een tentje op het ijs. Dat werd wel gehouden door Jan Roos, de melkboer. Als je in Alkmaar op school ging, dan kon je daar op de schaats naar toe. Al moest je wel hier en daar afbinden Het voordeel van die oude, ondergebonden schaatsen was, dat je dan geen andere schoenen bij je behoefde te heb ben. Jammer genoeg kon je vaak niet verder dan de Zes Wielen komen, omdat het ijs door het vele bootverkeer schotsig en onbetrouwbaar was. Heel veel transport ging toen nog over het water. De melkschuiten waren een bekend verschijnsel, maar vooral in onze tuinbouwstreek ging het vervoer van en naar de akker met vletjes, vletten, pramen en halve pramen. Hiernaast het vroegere vervoer in beeld. Boven: De Bovenweg in het Zuideinde ca. 1935 Beneden: WKloosterboerSjors Tromp en Jaap Wagenaar.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1994 | | pagina 42