-38- De treinen hadden vaak nog de oude coupé-wagons. Twee tegenover elkaar liggende banken, met voor iedere coupé een eigen deur. Die deuren werden bij vertrek door de conducteur achter elkaar dicht geklapt, wat in het station altijd een hele herrie gaf, die echt bij het reizen hoorde. Zoals ook de kolengeur en het gesis, het stoom afblazen en fluiten van de locomotief. En soms het kolengruis in je haren. Er waren drie klassen: de eerste met pluche-bekleding op de banken, de tweede van gevernist hout en ook nog verdeeld in zitplaatsen, de derde ook van hout maar met doorlopende banken, waarop zoveel mensen konden zitten als maar aangeschoven konden worden. Ook weer als ik het goed onthouden heb. De raampjes konden op de gewenste hoogte worden gesteld door een-dikke-leren-riem-met-gaatjes op een koperen knop vast te zetten. In de oorlog werden al deze riemen afgesneden om als zoolleer dienst te kunnen doen. Sto kers gooiden toen ook brokken steenkool overboord, om die later langs de spoorbaan weer op te vissen. Als anderen ze niet al vöör waren geweest. De droom van haast iedere kleine jongen was om conduc teur te worden. Want die mocht, al rijdende voort, ook bij regen en wind, buitenom over de langs de hele lengte van de wagon lopende treeplanken, van de ene coupé naar de andere gaan om de kaartjes te controleren. Als bewijs knipte hij er een bijzonder-vormig gaatje in, met een tang die vastzat aan het mooie rode riementuig dat hij over zijn uniform droeg. Als hij hoofdconducteur was; een echte almachtige autoriteit.Kom daar nu nog eens om. Een reis met het trammetje naar Bergen was een feeste lijke gebeurtenis. Vanaf het station Alkmaar ging dat langs het Noordhollands Kanaal, tot het bij de Koedijker vlotbrug naar het westen boog en dan dwars door Bergen- Binnen reed. Na de halte daar pufte het verder achter de huizen van de Eeuwige Laan langs - en door de duinen - naar Bergen aan Zee. Hijgend, knarsend en bellend, met moeite de steilste hellingen halend. Ieder wagonnetje had aan de voor- en achterkant een balkonnetje.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1994 | | pagina 40