-35-
wenst door hen op de vensterbank geplaatst, was genoeg
om hem aan de deur te laten komen om de vracht in ont
vangst te nemen.
Onderaan de wagen van Jonker hing aan vier kettingen een
houten bak, waarin koeiehuiden lagen. Zeker om naar een
leerlooierij te brengen. Als kleine jongen kon je aan de
achterklep van de wagen hangen en met je voeten op die
bak, hem laten wiebelen.
Voor veel van die vrachtrijders was de Dijk in Alkmaar
het eindpunt, als ik het goed heb onthouden. Daar kon
het een drukte van jewelste zijn.
Bijzonder waren de houtwagens van Jan Eecen uit Oudkar
spel, daar trokken twee prachtige grote knollen voor.
Tot zij later door auto's werden vervangen.
De paarden konden beslagen worden bij Maarten Riedel,
die nog een echte smederij had met een grote blaasbalg,
meer dan een meter breed, die op de zolder lag en die
hij met een ketting, die naar beneden hing, op en neer
haalde.Ik herinner me nog, dat iemand alleen eigengesme-
de hoefijzers voor zijn paard wilde hebben, en geen
'prefab'. De geur van het aanleggen van de ijzers dringt
mijn neus nu nog binnen.
Een heel spannend moment was het omleggen van de ijzeren
band om een houten wiel. Die overal gelijkmatig rood
gloeiende band moest in één keer, en \azendvlug, meteen
op zijn plaats om het wiel worden gelegd en dan zo vlug
mogelijk weer afgekoeld, om het hout niet te laten
verbranden. Het krimpende ijzer gaf het wiel zijn ste
vigheid. Dit vereiste vakmanschap, zoiets kon je niet nog
een keertje overdoen.
Behalve smid was Maarten Riedel ook nog de beiaardier
van de Witte Kerk. Ik mocht wel eens met hem mee de to
ren in. Maar niet tot helemaal bovenin, tot mijn spijt.
Piet de Graaf, senior, was de eerste Pancrasser die met
een vrachtauto bodedienst ging rijden. Door de vele
reclame die op zijn auto was geschilderd, in die tijd
een hele revolutie, werd die de 'verfdoos' gedoopt.
Enkele anderen, zoals Piet Schot, evenals zijn broer
Henk, hadden vrachtauto's met een kieplaadbak. Zij
vonden werk door de toen op meer dan één plaats uitge
voerde afgravingen, 'afzanderijen'zoals aan het Zuid
end vlak over het spoor. Dat zand werd van daar naar