-35- wenst door hen op de vensterbank geplaatst, was genoeg om hem aan de deur te laten komen om de vracht in ont vangst te nemen. Onderaan de wagen van Jonker hing aan vier kettingen een houten bak, waarin koeiehuiden lagen. Zeker om naar een leerlooierij te brengen. Als kleine jongen kon je aan de achterklep van de wagen hangen en met je voeten op die bak, hem laten wiebelen. Voor veel van die vrachtrijders was de Dijk in Alkmaar het eindpunt, als ik het goed heb onthouden. Daar kon het een drukte van jewelste zijn. Bijzonder waren de houtwagens van Jan Eecen uit Oudkar spel, daar trokken twee prachtige grote knollen voor. Tot zij later door auto's werden vervangen. De paarden konden beslagen worden bij Maarten Riedel, die nog een echte smederij had met een grote blaasbalg, meer dan een meter breed, die op de zolder lag en die hij met een ketting, die naar beneden hing, op en neer haalde.Ik herinner me nog, dat iemand alleen eigengesme- de hoefijzers voor zijn paard wilde hebben, en geen 'prefab'. De geur van het aanleggen van de ijzers dringt mijn neus nu nog binnen. Een heel spannend moment was het omleggen van de ijzeren band om een houten wiel. Die overal gelijkmatig rood gloeiende band moest in één keer, en \azendvlug, meteen op zijn plaats om het wiel worden gelegd en dan zo vlug mogelijk weer afgekoeld, om het hout niet te laten verbranden. Het krimpende ijzer gaf het wiel zijn ste vigheid. Dit vereiste vakmanschap, zoiets kon je niet nog een keertje overdoen. Behalve smid was Maarten Riedel ook nog de beiaardier van de Witte Kerk. Ik mocht wel eens met hem mee de to ren in. Maar niet tot helemaal bovenin, tot mijn spijt. Piet de Graaf, senior, was de eerste Pancrasser die met een vrachtauto bodedienst ging rijden. Door de vele reclame die op zijn auto was geschilderd, in die tijd een hele revolutie, werd die de 'verfdoos' gedoopt. Enkele anderen, zoals Piet Schot, evenals zijn broer Henk, hadden vrachtauto's met een kieplaadbak. Zij vonden werk door de toen op meer dan één plaats uitge voerde afgravingen, 'afzanderijen'zoals aan het Zuid end vlak over het spoor. Dat zand werd van daar naar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1994 | | pagina 37