-63- Met het afgraven van gedeelten van de Vronergeest waren twee partij en gediend. Zij, die het zand nodig hadden konden dat vermoedelijk kosteloos ver krijgen. De kosten bestonden dan grotendeels uit de arbeid voor het afgraven en vervoeren van het zand. De eigenaars of pachters van de afgegraven landen kregen hierdoor een welkome grondverbetering. Het zandvervoer naar de Heerhugowaard was echter niet eenvoudig. De zandvaart had een lengte van circa 875 meter. Aan het begin van de vaart, bij de Vronergeest, werd het zand ver moedelijk met kruiwagens in een schuit gestort. Wanneer de schuit vol was, moest deze naar de Oosterdijk worden ge varen of getrokken om daar te worden gelost. Het zand ging dan weer in kruiwagens naar het opslagterrein of, als er in de ringsloot een schuit lag, rechtstreeks over de Oosterdijk in de schuit. Als de schuit vol was kon door de ringsloot worden gevaren naar de plaats waar het zand nodig was, waarna de schuit weer moest worden leeggeschept om het zand verder per kruiwagen of met paard en wagen naar de uiteindelijke plaats van bestemming te vervoeren. Bij dit alles moeten we nog bedenken dat het terrein van zandwinning op de Geest steeds verder van het begin van de zandvaart kwam te liggen, zodat waarschijnlijk ook daar paarden en wagens moesten wor den ingezet om het zand bij de schuit te krijgen. De in 1664 gegraven zandvaart was dus maar een betrekkelijk kleine schakel in het proces van zandwinning en zandvervoer. J.P.Geus Bronnen Algemeen Rijksarchief in Den Haag. Kaartcollectie V.T.H. nr. 2517 en 2518. Grafelijksheidsrekenkamer Registers inv. nr. 174 fol. 225 en 226. Op de volgende pagina: Boten van Kees van Schoorl(vader van mevr. W. Schot-v-SchoorlHij voer op Alkmaar, A'dam en R'dam (eigen consump tie van de steden en export Engelse en Hollandse boot). Retour vracht werd oa.meegenomen voor meelmolen van Timmerman. Foto boven: De "TRIO" aan het Damrak te A'dam 1925ZittendSimon Koffeman vader van mevr.Nijdam) en staand Simons broer. Beneden: Aardappelcampagne 1942. Deze foto werd vanaf de spoorbrug genomen. Om brandstof te besparen werden de schepen gesleept door de sleepboot Actief.(niet zichtbaar) Voorste schip de TRIO, daar achter de TRIO V. Op de Trio opnieuw S.Koffeman. Het derde schip was van een andere schipper en heette vermoedelijk DE TIJD ZK L HET LEREN.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1991 | | pagina 65