-62- dat alleen de zuidelijkste "cadijck" en de vaart ten eeuwige dage door een ieder vrij gebruikt en gepasseerd mogen worden. Zij stellen verder aan de dijkgraaf en heemraden van de Heerhugowaard een stuk land be schikbaar voor de opslag van zand, bij de Oosterdijk. Dat alles onder voorwaarde dat zij zelf ten behoeve van hun landerijen in de "Bevecoog1 kosteloos zoveel zand kunnen halen als zij denken nodig te hebben. Het stuk is ondertekend te 's Gravenhage op 18 maart 1664. Het origineel van dit stuk berustte blijkens een bijschrift bij Hendrik de Vos, secretaris van Heerhugowaard. Op 29 juli 1664 is er nog bijgeschreven dat de heren van Merode en van Berkenrode is toegestaan dat zij de kade langs "de Santsloot" altijd vrij en onbekommerd zullen mogen gebruiken voor een "notweg" tot dienst en gerief van hun landen. Een tweede stuk betreft de goedkeuring van het bestuur van Geestmer- ambacht. In hun vergadering "in 't huis van gemack" te Alkmaar heb ben zij "de Heren van de rekeninghe" vergunning verleend om het zand van St. Pancras Geest, bij de Butterhuizenover de Oosterdijk te brengen tot in de ringsloot van de Heerhugowaard. Ook dit stuk is gedateerd 18 maart 1664. WAS HET BESTUUR VAN DE HEERHUGOWAARD DE OPDRACHTGEVER Dat de zandvaart omstreeks 1664 werd gegraven blijkt uit het voren staande voldoende. Het is echter niet duidelijk op wiens verzoek het gebeurde en wie het werk betaalde. De landmeter Cornelis Claesz Bommer schrijft op de kaart van 1664, dat hij die gemaakt heeft op last van de heren dijkgraaf en heemraden van de Heerhugowaard en ook het terrein bij de Oosterdijk is door de bezitters van de Beverkoog ter beschikking gesteld aan het bestuur van de Heerhugowaard. Het lijkt er daarom op dat de vaart in opdracht of in ieder geval op verzoek van de Heerhugowaard werd gegraven. We zouden er uit af kunnen leiden dat er in die polder een flinke behoefte aan zand bestond. Wellicht kan het archief van Heerhugowaard daar opheldering over ver schaffen. HET ZANDTRANSPORT. Uit de hier aangehaalde gegevens kunnen we ons ook een voorstelling maken van de enorme en omslachtige arbeid die dit zandtransport met zich bracht.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 1991 | | pagina 64