-62-
dat alleen de zuidelijkste "cadijck" en de vaart ten eeuwige dage door
een ieder vrij gebruikt en gepasseerd mogen worden. Zij stellen verder
aan de dijkgraaf en heemraden van de Heerhugowaard een stuk land be
schikbaar voor de opslag van zand, bij de Oosterdijk. Dat alles onder
voorwaarde dat zij zelf ten behoeve van hun landerijen in de "Bevecoog1
kosteloos zoveel zand kunnen halen als zij denken nodig te hebben.
Het stuk is ondertekend te 's Gravenhage op 18 maart 1664.
Het origineel van dit stuk berustte blijkens een bijschrift bij Hendrik
de Vos, secretaris van Heerhugowaard.
Op 29 juli 1664 is er nog bijgeschreven dat de heren van Merode en
van Berkenrode is toegestaan dat zij de kade langs "de Santsloot"
altijd vrij en onbekommerd zullen mogen gebruiken voor een "notweg"
tot dienst en gerief van hun landen.
Een tweede stuk betreft de goedkeuring van het bestuur van Geestmer-
ambacht. In hun vergadering "in 't huis van gemack" te Alkmaar heb
ben zij "de Heren van de rekeninghe" vergunning verleend om het zand
van St. Pancras Geest, bij de Butterhuizenover de Oosterdijk te
brengen tot in de ringsloot van de Heerhugowaard. Ook dit stuk is
gedateerd 18 maart 1664.
WAS HET BESTUUR VAN DE HEERHUGOWAARD DE OPDRACHTGEVER
Dat de zandvaart omstreeks 1664 werd gegraven blijkt uit het voren
staande voldoende. Het is echter niet duidelijk op wiens verzoek het
gebeurde en wie het werk betaalde.
De landmeter Cornelis Claesz Bommer schrijft op de kaart van 1664,
dat hij die gemaakt heeft op last van de heren dijkgraaf en heemraden
van de Heerhugowaard en ook het terrein bij de Oosterdijk is door de
bezitters van de Beverkoog ter beschikking gesteld aan het bestuur
van de Heerhugowaard.
Het lijkt er daarom op dat de vaart in opdracht of in ieder geval op
verzoek van de Heerhugowaard werd gegraven. We zouden er uit af
kunnen leiden dat er in die polder een flinke behoefte aan zand
bestond.
Wellicht kan het archief van Heerhugowaard daar opheldering over ver
schaffen.
HET ZANDTRANSPORT.
Uit de hier aangehaalde gegevens kunnen we ons ook een voorstelling
maken van de enorme en omslachtige arbeid die dit zandtransport met
zich bracht.