-40-
Maar nu gaat het om de overtallen.
Vroeger, zo'n 60 jaar geleden nog, stelde het overtallen-kwaad niet
zo veel voor omdat de groentebouw zich vooral bepaalde tot het zui
den van het GeestmerambachtIn het noorden werd nog hoofdzakelijk
wit-zaad geteeld. De verzending van de kool vond plaats per schip
pers, waarvan er 10 of 12 op de Alkmaarse markt voeren en slechts
één op Amsterdam en één op Purmerend.
Maar met de toeneming van de handel in onze producten vermeerderden
de overtallen. Jaarlijks komen we nu b.v. tot een reuzencijfer wat aan
bloemkool wordt weggegeven. Als er via de veiling 100.000 worden
verkocht, komen hier 12000 cadeau-exemplaren bij.
Meegedeeld werd dat het bestuur wist, dat op ...®eerdere plaatsen
werd overwogen om hetzelfde te doen. "Als wij het vandaag doen,
doet men het morgen in Bovenkarspel'.1
Het voorstel tot afschaffing van de overtallen werd aanvaard met
97 tegen 3 stemmen, terwijl 2 personen hun biljet blanco inleverden.
De gemeentebesturen steunden het besluit.
De kooplui stonden niet te iuichen. Konden echter de billijkheid wel
inzien en stelden de redeiyke voorwaarde: We kunnen accoord gaan
met de afschaffing van de overtallen, maar dan moeten we wel zeker
zijn, dat we goede waar kopen. Er moet een onpartijdig keurmeester
komen en deze moet er op toezien, dat hetgeen-niet-voor-het-oog-1igt
van dezelfde kwaliteit is als het tentoongestelde.
HET BROEKER SPOORTJE.
In 1865 was de spoorlijn Alkmaar-Den Helder in gebruik genomen.
Voor groentevervoer was dit nog niet optimaal.
Aanvankelijk moest gezorgd worden dat de producten op het station
Heerhugowaard kwamen In 1879 kon men ook bij de Broekerhoek
(Broekhorn) een spoorwagon laden. Een zekere Swager had voor eigen
rekening een lijntje vanaf het station Heerhugowaard naar deze laad
plaats aangelegd. Toch was ook dit nog omslachtig. Vandaar dat er
stemmen klonken, o.m. in de gemeenteraad van St.Pancras, dat op de
een of andere manier de veiling in Broek met de H.Y. S .M.-spoorlijn
moest worden verbonden. (Zie Klin nr.IV blz. 34,35)
Op aandrang van de gemeentebesturen van Broek en St.Pancras verklaar
de de H.Y.S.M. zich bereid dit te doen. Gedacht werd dat de rente
en afschrijving uit een omslag per wagon bekostigd zou kunnen worden.
Toch vroeg en kreeg de H.Y.S.M. de toezegging van de omliggende
gemeenten dat deze garant stonden voor eventuele tekorten.(BroeK
2. 700 St.Pancras Koedijk 3.800 en Z.Scharwoude 700,--
op jaarbasis) In 1902 werd het zijlijntje in gebruik genomen.
Van de garanties behoefde nimmer gebruik te worden gemaakt, het lijn
tje bracht zijn geld wel op.