-34-
Indien hierom tijdig werd verzocht, stopten hier voortaan tien in
plaats van vier treinen per dag, voor het opnemen of het uitstappen
van passagiers.
In diezelfde tijd gingen er in deze regio een aantal stoomtrams rijden
(Alkmaar°Purmerend, Alkmaar-Haarlem, Egmond-Alkmaar-Bergen
Wat dit voor deze streek, dus ook voor St.Pancras betekende, geeft
het volgende bericht uit de Alkmaarsche Courant aan:
Door het gereedkomen van de spoorlijn Alkmaar-Hoorn wordt Noord Hol
land nu met de kust verbondenEerder werd Egmond alleen bezocht dooi
een Franse of Duitse schilderVerleden jaar waren er 400 a 500 bad
gasten. En we verwachten dat deze stijging flink zal doorzetten.
Nu was St.Pancras geen badplaats of vakantie-oord. Wel werd hier vee]
groente verbouwd. En de trein bood mogelijkheden om die verder dan
naar Alkmaar, Amsterdam of Leiden te vervoeren.Ook het buitenland was
bereikbaar geworden.
Reeds werd gebruik gemaakt van het vervoer per rail: schuiten vol
groente gingen van de veiling van Broek naar het station te Heerhugo
waard om daar te worden overgeladen. Omslachtig natuurlijk I
Vandaar dat Pancrassers en Broekers, toen er sprake was van de aanleg!
Alkmaar-Hoorn, hadden aangedrongen om deze spoorlijn over Broek te la
ten lopen. Het lijkt er op of de HYSM de tuinbouwbelangen niet zag.
Deze gedachte wordt gesterkt door het feit dat men steeds te weinig
wagons voor het groentevervoer beschikbaar stelde. Het gebeurde dat e:
elf wagons werden aangevraagd en er drie kwamen
Nog enkele korte berichten:
Novemer 1890: Aan het station te Heerhugowaard worden dagelijks tien
tot twintig wagens met Langedijker kool, uien e.d geladen. De maatscha
pij H.Y.S.M. behartigt wel eigenbelangniet dat der handelaren.
Dagelijks zijn er wagens tekort
1892 De 18e april werd door de heer K.Wagenaar te Broek op Langedijk
de duizendste wagen groente verzonden van het station Heerhugowaard.
1896 25 aug. Verleden week werden er te Heerhugowaard 160 wagons
bloemkool geladen. Geen wonder dat men uitziet naar een zijlijn vanaf
Heerhugowaard naar de Braëier veiling.
1897 3 jan. Uit Broek en omgeving hebben belanghebbenden f 15.000,
ingetekend in aandelen van 50,per stuk om, indien hiervoor sub
sidie wordt verleender een spoorweg van St.Pancras naar Broek wordt
aangelegd alleen voor het vervoer per groente. Dit als tegemoetkoming
aan de bouwers die tegenwoordig alleen varend naar het station Heer
hugowaard kunnen gaan, hetgeen bij stormweer nogal gevaarlijk is.