-33-
worden gelegd dat de vi/agons ongehinderd van het ene net op het andere
kunnen overgaan. (Er waren in die tijd meerdere spoorwegmaatschappijen
als Holland Spoor, de Staatsspoorwegen en hier de Hollandse IJzeren
SpoorwegMaatschappij, HYSM)
Dit gezien hebbend dacht ik: Wel onze halte zal er dus wel gekomen
zijn tegelijk met de opening van de lijn Alkmaar-Hoorn, indachtig de
Alkmaarse subsidievoorwaarde: een halte in Oudorp.
Mijn conclusie was niet geheel correct.
Op 4 maart 1896 kon men in de courant lezen:
Naar wij vernemen is de eerste in gebruik gesteld een halte bij wacht
post 38 tussen Alkmaar en Heerhugowaard ten gerieve van de inwoners
van StPancrasOudorp en een deel van Koedijk. Drie treinen 's daags
zullen hier stilhoudentwee 's morgens gaande in de richting Amster
dam-Haarlem en één 's avonds in de richting Den Helder. Ook de markt-
treinen van en naar Schagen des donderdags zullen stoppen op tijdig
verzoek.
Gedachtig het:één is maar alleen, werd spoedig het aantal in de rich
ting Den Helder verdubbeld.
St. Pancras was dus verbonden met de rest van de wereld. Ook de
schooljeugd moest weten, wat dat betekende, getuige het krantenbe
richt uit 1897:
Begunstigd door mooi weer had de achtsten een schoolreisje plaats
van de kinderen van de vijfde en zesde klas van de openbare school
van St.Pancras's Morgens om 6.45 uur vertrok men vanaf de halte
St.Pancras en stoomde men naar Ymuiden.
Om ongeveer 21 uur was men weer terug bij de halte, waar het fanfare
korps met een hele mensenmenigte de kinderen stond op te wachten.
Ongeveer een jaar na de opening van de halte St.Pancras werd begonnen
met de aanleg van de spoorlijn Alkmaar-Hoorn.
Eerst werd het baanvak Alkmaar-Heerhugowaard verbreed. De werkzaam
heden werden gestart bij wachtpost 38. Vermoedelijk omdat al het zand
benodigd voor de dijkaanleg, werd gevonden in de hoge gronden rond de
halte St.Pancras. 't Zal hier de nodige bedrijvigheid hebben gegeven.
En opwinding. Zoals toen op 1 augustus de goederentrein uit Den Hel
der in botsing kwam met de zandtrein van Alkmaar-Hoorn. De machine
van de goederentrein werd danig gehavend, zodat men een andere loco
motief uit Den Helder moest laten komen. "Het bleef bij materiële scha
de en er werd niemand gekwetst"
Met de winterdienstregeling van 1899 ging de trein Alkmaar-Hoorn rij
den. Dit bood de StPancrassers meer mogelijkheden om op reis te gaan.