-32-
Indien de huidige gebrekkige dienst wordt vervangen door een goed
ingerichte dienst - en volgens de plannen wordt het dat- dan zal men
een goede rente kunnen trekken van de te investeren geldsom.
De ondernemers, de heren Amsingh en co, slaagden er niet in om de
benodigde gelden te lenen. De aandelen a 250,— werden niet vlot
verkocht en men haalde slechts de helft van de benodigde 12.500,—
Vandaar dat deze plannen geen doorgang vonden.
En nu de halte.
Wanneer kwam deze tot stand Publicaties van anderen vermeldden:
in 1890, na 1890, in 1910..
De tegenstrijdige berichtgeving bracht mij tot de conclusie: Het archii
van de spoorwegen kon in dezen wel eens geen uitsluitsel geven, k
moet het maar eens langs een andere weg proberen. Vermoedelijk was de
komst van een halte nog wel zo belangrijk, dat er in de pers melding
van is gemaakt. Ik ga eens wat Alkmaarsche Couranten uit die tijd
raadplegen
'k Begon met de jaargangen 1890 - 1895. Daaruit leerde ik het volgeni
In die tijd waren een aantal plattelanders, maar nog veel meer Alkmaa
ders ontevreden over de oost-west verbinding. Voortdurend werd op
een en hetzelfde aambeeld gehamerd: er moet een spoorlijn Alkmaar-Hoo
komen
Reeds in 1889 plaatsten twee Alkmaarders, de zoutzieder C. Bosman en
advokaat A.P. de Lange een twee pagina's grote advertentie in de
Alkmaarsche Courant met als korte inhoud: Vanouds stelde Alkmaar zijn
rechten als marktplaats zeker en zorgde dat de bewoners van de regio
in deze stad hun produkten ter markt brachten. Gezorgd moet worden
dat de stad goed bereikbaar blijft, minstens evengoed als andere sted
Daarom moet er zo spoedig mogelijk een lokaal-spoorweg Alkmaar-Hoorn
komen
Deze boodschap werd in de vorm van een verzoekschrift naar de Provin
ciale Staten gezonden.
Gemeentebesturen uit de omgeving, zoals die van Oudorp en Oterleek,
steunden het adres van Bosman en De Lange.
De Alkmaarse raad stelde een subsidie van 40.000,in het vooruit
zicht, indien deze spoorlijn werd aangelegd. De raad had daarbij wel
enkele voorwaarden, o.a. dat er dan in Oudorp een halte diende te
komen. (Men dacht toen nog aan een wat noordelijke traject dan het
uiteindelijk is geworden).
Enkele jaren later stelden ook de provincie N.Holland en Het Rijk
subsidies beschikbaar. De Minister had hierbij o.a. als voorwaarden:
Tussen Alkmaar en Heerhugowaard moet van de bestaande spoorlijn gebru
worden gemaakt door middel van een dubbel spoor. De rails moeten zo