meer volumes dan ooit. organisatie ingericht met een hoofdcomité voor centrale aan- een paar jaar een stormachtige ontwikkeling door. Als de kruit dampen in 1918 opdrogen bestaan er serieuze jachtvliegtuigen en bommenwerpers. De technologie is zo ver gevorderd dat hiermee ook de burgerluchtvaart kan beginnen. Zo wordt KLM in 1919 als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld opgericht. Hoofdcomité voor de Tentoonstelling Dat de agrariërs wel oren hadden naar deze vernieuwingen blijkt uit het arbeidsplaatje in de landbouw tussen 1920-1940. In Nederland werkte in 1920 nog 23,5% van de beroepsbevol king in de landbouw en visserij. In 1940 was dit al gedaald naar 19,3%. Het mechaniserings- en ook automatiseringsproces gaat nog altijd door, en nu, 100 jaar later, werkt nog maar 2% van de beroepsbevolking in deze sector. Van krimp in productie is geen in de doelstelling (zie volledige tekst in kader): “Hierbij zullen de middelen, die ons ten dienste staan om het bedrijf meer winstgevend te maken, vooral naar voren worden gebracht.” ML N.V. voorheen J. W1GLAMA. Vooravond agrarische mechaniseringsslag Voor voertuigen is de situatie niet anders. De verbrandingsmo tor voor auto’s en trucks maakt een vergelijkbare vernieuwings slag door. In 1918 is de vrachtwagen en autobus een geweldig alternatiefgeworden voor stoomlocomotieven ofpaard en wa gen. De vertrouwde stoomtrammetjes rond Schagen zijn binnen sprake, Nederlandse agrariërs leveren met veel minder mensen een decennium verleden tijd. De autobus blijkt veel flexibeler en goedkoper om lokale passagiersdiensten uit te voeren. Tegen deze achtergronden staat de landbouw in 1920 aan de voor- Comités aan het werk avond van een ongekende mechaniseringsslag. De organisatoren Voor de organisatie van de tentoonstelling wordt een project van de tentoonstelling voelen dat goed aan. Het bestuur noemt Importeurs der Intern. Harvester Cy. Advertentie van J. Wiglama. Ook voetbalclub Sparta liep mee in de optocht. 5 K. BREEBAART Jz., Winkel, voorzitter S. SMEDING, Schagen, 2e voorzitter JOH. DE VEER, Schagen, secretaris J. SCHOORL Pz., Schagen, penningmeester Jn. BLAAUBOER Kz., Schagen P. HOPMAN, Schagen R.D. KAAN, Wieringerwaard D. KUIPER Wz., Sint Maarten G. SCHOORL, Harenkarspel P. TRAPMAN, Schagen J. DE VEER, Schagen J.B. WILKEN, Nieuwe Niedorp Het volledige hoofdcomité poseert. Staand van links naar rechts: J.Blaauboer, R.Kaan, Joh.de Veer, PTrapman, S.meding, J.Schoorl, PHopman, D.Kuipers en G.Schoorl. Zittend v.l.n.r.: J.de Veer, K.Breebaart en J.Wilken. SCHAGEN - ALKMAAR fi B‘»,r S: S* Tractoren. Ploegen. Sch.jfeggen. Petroleummotoren. Eckert-Werken ««testbaar. Wiedmacbines. Zaaimachines. „STELLA” Hooibouw»terkniigen Graanbinders. Stalvoederings-werktuigen. Dorschmachines - Stroopersen. Electrische Installaties van Boerderijen en Polders. Werktuigen voor Zuivelbereiding.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2020 | | pagina 5