meer volumes dan ooit.
organisatie ingericht met een hoofdcomité voor centrale aan-
een paar jaar een stormachtige ontwikkeling door. Als de kruit
dampen in 1918 opdrogen bestaan er serieuze jachtvliegtuigen
en bommenwerpers. De technologie is zo ver gevorderd dat
hiermee ook de burgerluchtvaart kan beginnen. Zo wordt KLM
in 1919 als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld opgericht.
Hoofdcomité voor de
Tentoonstelling
Dat de agrariërs wel oren hadden naar deze vernieuwingen
blijkt uit het arbeidsplaatje in de landbouw tussen 1920-1940.
In Nederland werkte in 1920 nog 23,5% van de beroepsbevol
king in de landbouw en visserij. In 1940 was dit al gedaald naar
19,3%. Het mechaniserings- en ook automatiseringsproces gaat
nog altijd door, en nu, 100 jaar later, werkt nog maar 2% van de
beroepsbevolking in deze sector. Van krimp in productie is geen
in de doelstelling (zie volledige tekst in kader): “Hierbij zullen
de middelen, die ons ten dienste staan om het bedrijf meer
winstgevend te maken, vooral naar voren worden gebracht.”
ML
N.V. voorheen J. W1GLAMA.
Vooravond agrarische mechaniseringsslag
Voor voertuigen is de situatie niet anders. De verbrandingsmo
tor voor auto’s en trucks maakt een vergelijkbare vernieuwings
slag door. In 1918 is de vrachtwagen en autobus een geweldig
alternatiefgeworden voor stoomlocomotieven ofpaard en wa
gen. De vertrouwde stoomtrammetjes rond Schagen zijn binnen sprake, Nederlandse agrariërs leveren met veel minder mensen
een decennium verleden tijd. De autobus blijkt veel flexibeler
en goedkoper om lokale passagiersdiensten uit te voeren. Tegen
deze achtergronden staat de landbouw in 1920 aan de voor- Comités aan het werk
avond van een ongekende mechaniseringsslag. De organisatoren Voor de organisatie van de tentoonstelling wordt een project
van de tentoonstelling voelen dat goed aan. Het bestuur noemt
Importeurs der Intern. Harvester Cy.
Advertentie van J. Wiglama.
Ook voetbalclub Sparta liep mee in de optocht.
5
K. BREEBAART Jz., Winkel, voorzitter
S. SMEDING, Schagen, 2e voorzitter
JOH. DE VEER, Schagen, secretaris
J. SCHOORL Pz., Schagen, penningmeester
Jn. BLAAUBOER Kz., Schagen
P. HOPMAN, Schagen
R.D. KAAN, Wieringerwaard
D. KUIPER Wz., Sint Maarten
G. SCHOORL, Harenkarspel
P. TRAPMAN, Schagen
J. DE VEER, Schagen
J.B. WILKEN, Nieuwe Niedorp
Het volledige hoofdcomité poseert. Staand van links naar rechts: J.Blaauboer,
R.Kaan, Joh.de Veer, PTrapman, S.meding, J.Schoorl, PHopman, D.Kuipers
en G.Schoorl. Zittend v.l.n.r.: J.de Veer, K.Breebaart en J.Wilken.
SCHAGEN - ALKMAAR
fi
B‘»,r S: S*
Tractoren. Ploegen. Sch.jfeggen. Petroleummotoren.
Eckert-Werken
««testbaar. Wiedmacbines.
Zaaimachines.
„STELLA” Hooibouw»terkniigen Graanbinders.
Stalvoederings-werktuigen.
Dorschmachines - Stroopersen.
Electrische Installaties van Boerderijen en Polders.
Werktuigen voor Zuivelbereiding.