nationale Landbouwtentoonstelling 1920 Er waren veel plaatsen geïnteresseerd om dit jaarlijkse evene ment vorm te geven, maar er waren natuurlijk wel randvoor waarden aan verbonden. Vooral een goede infrastructuur was belangrijk, omdat de bezoekers van heinde en verre kwamen met veelal openbaar vervoer. De eerste edities vonden plaats in grote plaatsen als Delft en Haarlem, maar ook Schagen toonde In september 2020 is het precies 100-jaar geleden. Geniet van de beelden, met dank aan de familie De Veer, waarvan vader Jan als bestuurslid en zoon Jan als secretaris functioneerden in het hoofdcomité van de organisatie. De beide mannen runden op dat moment een veeteeltbedrijf op Grotewal. Auteurs van de Kakelepost kunnen erover meepraten. Over een historisch onderwerp bestaan meestal wel schriftelijke bronnen, maar met bijbehorend beeld materiaal is het vaak lastig. De Kakelepost kreeg nu een buitenkansje. Familie De Veer gaf een fotoboek en het programmaboek in bruikleen over de Land bouwtentoonstelling 1920 in Schagen. Dit was een grote happening, waar ook Koningin Wilhelmina een kijkje kwam nemen. Ongekende innovaties 1914-1918 Hoewel de HMvL al vele tentoonstellingen sinds 1847 had neergezet, kwam de editie 1920 in Schagen op een bijzonder technologisch moment. In de 19e eeuw had de stoommachine haar intrede gedaan. Ook de landbouw paste stoomkracht toe in haar mechanisatie, maar het bleefvaak beperkt tot apparaten om bijvoorbeeld de oogst te verwerken op het bedrijfsterrein. Stoommachines waren groot en zwaar, in modderige akkers of natte weilanden waren ze lastig inzetbaar. Ook de kosten van een stoommachine en de kennis om zo’n gevaarte te bedienen vormden een enorme drempel voor verspreiding onder boe renbedrijven. De vele kleinschalige familiebedrijven konden het eenvoudigweg niet opbrengen. belangstelling voor de organisatie. Enkele malen greep men mis, maar in 1881 viel Schagen de eer te beurt, mede door het be schikken over een treinstation. Zo zette de Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij (voorloper van NS) extra treinen in om de bezoekers te vervoeren. Ondanks scepsis vooraf, ‘Schagen zou te klein zijn’, werd in 1881 een succesvolle editie in de Mag- nusveste neergezet. Het zal ongetwijfeld bijgedragen hebben om voor latere edities opnieuw in beeld te komen. Zo ook in 1920. Zo bleefhet paard, ook begin 20e eeuw, de voornaamste ‘tractor’ in de landbouw, maar de Eerste Wereldoorlog zette een kente ring in gang. Niet dat de Nederlandse agrariërs veel met de oor logsindustrie te maken hadden, maar het krijgsgewoel in Europa joeg enorme technologische innovaties aan. Als de oorlog in 1914 uitbreekt zijn er bijvoorbeeld nog geen tanks. Vliegtuigen zijn er sporadisch en de lichte kistjes worden in eerste instantie alleen gebruikt voor verkenning. Het vliegtuig maakt echter in De Hollandsche Maatschappij van Landbouw (HMvL) was een in 1847 opgerichte organisatie van agrariërs in Noord- en Zuid-Holland. Zij stelde zich ten doel de positie van veehouders en landbouwers te verbeteren door collectieve belangenbehar tiging. De HMvL had circa 75 lokale afdelingen, waaronder één in Schagen (opgericht in 1870). Jaarlijks werd een afdeling geselecteerd om de landbouwtentoonstelling te organiseren. 4 In de Landbouwstraat verrees een grote ereboog voor de ontvangst van de koningin. Ook op de Laan stond een grote ereboog. De speciaal voor de tentoonstelling gebouwde hoofdpoort tot het terrein. publiekstrekker

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2020 | | pagina 4