Openbare
VERGADERING
▼an ie
bbmk mi mcnniisiKif
op
Dr. Aletta H. Jakobs.
Hm wwfikwetil wireei
Aletta Jacobs
Wilhelmina Drucker
Maandag 3 April 1911,
in de Zaal tan den heer J. VADER
SCHAGEN.
L
De beteekenis van het
kiesbiljet voor de vrouw.
n.
5
De televisieserie Alettas reis’ is gebaseerd op het leven en werk
van huisarts, socialiste, feministe en vredesactiviste Aletta Jacobs
(1854-1929). Ze was aanhanger van de Nieuw-Malthusiaanse
Bond die, vierkant tegen de geldende moraal in, geboortebeper
king propageerde. Jacobs introduceerde in haar Amsterdamse
praktijk het pessarium als voorbehoedmiddel en trok zich
het lot aan van de prostituee. Bovenal echter was ze een vurig
ijveraar voor het vrouwenkiesrecht. Ze reisde er stad en land,
en daarna de wereld voor af Ook in Schagen kwam ze spreken,
drie keer zelfs. Maar ze was niet de eerste die hier het woord
vrouwenkiesrecht in de mond durfde nemen vanaf een podium.
studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen, aanvankelijk voor
een jaar op proef. Daar promoveerde ze - dankzij persoonlijk
ingrijpen van Thorbecke vanafzijn sterfbed - in 1879 als eerste
vrouw in Nederland, als vrouwenarts en in de kindergenees
kunde. Na een verdere opleiding in Londen, waar ze de Engelse
aan het einde van de avond het Noordhollands Koffiehuis met
een hupje, de mannen met een vouw in hun voorhoofd.
Aletta Jacobs spreekt in Schagen. Advertentie
in de Schager Courant van 1 april 1911.
Aletta Jacobs (1854-1929) was in 1870 het eerste Nederlandse
meisje dat werd toegelaten tot de HBS. Niet als leerling, stel
je voor, maar als ‘toehoorster’. Een jaar later mocht ze na een
et gebeurt niet elke dag dat de naam Schagen
opduikt in een documentaire van de NTR. Kijkers
naar de serie ‘Aletta’s reis’ veerden 26 mei jl. op uit hun
stoel. ‘Hee schat, kom eens kijken! Schagen op tv!’
De Schager
Aletta's
Wilhelmina Drucker, geboren Lensing 1847-1925), was een
financieel onafhankelijke Amsterdamse weduwe, met dezelfde
idealen waarvoor Aletta Jacobs de strijd tegen de mannencul
tuur aanging. Beide waren financieel onafhankelijk. Vrouwen
die niet in die positie waren - en dat waren verreweg de meeste
- konden zich een openlijke strijd tegen de gevestigde orde niet
veroorloven. Wel was eind negentiende eeuw onder het juk
van de mannen een drang naar vrijheid ontwaakt bij meisjes
en jonge vrouwen. Maar het idee van vrouwenkiesrecht was
even onvoorstelbaar als een liter melk in een kwartliterfles: het
ging er eenvoudig niet in. Algemeen (mannen)kiesrecht was al
twee bruggen te ver. Dat zou er pas in 1917 komen, na 36 jaar
aanhoudend aandringen van de in 1881 opgerichte Sociaalde
mocratische Bond (SDB). Wilhelmina Drucker was van meet af
aan sympathisant, maar geen lid van de SDB. Daarvoor ging het
streven van de SDB naar het algemeen kiesrecht voor mannen
haar lang niet ver genoeg. Ze had de Vrije Vrouwen Vereeniging
helpen oprichten en reisde naar overal waar een luisterend oor
was voor haar utopische boodschap. Toen ze op zondag 9 ok
tober 1881, 34 jaar oud, in Schagen de bühne op stapte zaten er
maar liefst tweehonderd mensen in de zaal. Voornamelijk man
nen. Ze had net een congres van de Tweede Internationale in
Brussel bijgewoond, waar een volledige juridische en politieke
gelijkheid van mannen en vrouwen was bepleit. Dit streven
hield zij nu voor aan het progressieve smaldeel van de Schager
bevolking, in 1891 omstreeks 3.000 mannen, vrouwen en kin
deren. ‘Eigendom’, zei ze, ‘wordt verdeeld in roerend en onroerend. Het persoonlijk beroep op minister-president Thorbecke gaan
onroerend-eigendom geeft oneindig meer last en daartoe behoort ook
de vrouw. De vrouw is wel degelijk eigendom van den man, het levende
eigendom, hetwelk hem de meeste moeite veroorzaakt. De man beleeft
van dien eigendom alle mogelijke ellende, want zij is moeielijk in toom
te houden, omdat zij spreken kan’. De Schager vrouwen verlieten
Spreekster:
Onderwerp:
Tooneels takje.
Naar het Bn<el*ch vertaald deer
-Oj. Alitta H. Jakobs.
Entrie 10 cento. Aanv»B< 8 nnr
Debat gewenscht