Haven in metamorfose Robert Witsen 23 De gemeente dacht met haar nieuwe haven een belangrijke economische troef in handen te hebben. Net als de trein dat eerder al had bewezen. Het bleek een illusie. Na de Tweede Wereldoorlog maakte de vrachtwagen een enorme opmars in het transport. Veel havenlading in Schagen zou een agrarisch karakter krijgen, maar het wegtransport nam die rol vrijwel ge heel over. Enkele bedrijven die in bouwstoffen en zand handelden kozen nog wel voor de haven. Op deze foto van Niestadt uit de jaren vijftig is dat goed te zien. Er ligt allerhande stortgoed in bulk, maar van bedrijvigheid met veel werkgelegenheid is geen sprake. Zo sukkelde de haven de decennia door en een aanjager van de lokale economie werd het nooit. Sinds de eeuwwisse ling heeft het havenkarakter een metamorfose door gemaakt. Er lagen al langer enige pleziervaartuigen, maar met de aanleg van een jachthaven en een nieuwe promenade-kade (langs de N245) met bewust ligplaat sen voor ‘mooie schepen’, is het een fraaie recreatie- haven geworden. Aan de overkant zijn inmiddels ook enkele nautische bedrijven gevestigd, die enige water- gebonden werkgelegenheid bieden. Nu ruim 80 jaar na de aanleg lijkt het erop dat de haven van Schagen toch zijn draai gevonden heeft. mogelijk voor schepen van 1.000 ton om in Schagen te komen. Op vrijdag 10 juli 1936 opende het nieuwe kanaal. Vanwege de magere economische omstandig heden zonder al te grote festiviteiten. Bedrijvigheid in de haven van Schagen. Marinebezoek, eind jaren 70. Schagen ijverde altijd voor goede infrastructurele verbindingen. Een poging in de 19e eeuw om aan het nieuwe Noordhollandsch Kanaal te komen (geopend in 1824) mislukte jammerlijk. Men boekte wel succes bij de totstandkoming van de nieuwe Staatsspoorlijn- K tussen Amsterdam en Den Helder. In 1865 werd Schagen met een station in het spoorwegnet opgeno men. De ambitie om ook een groot kanaal te krijgen blijft echter bestaan. Als in 1929 de grote economische crisis uitbreekt, wordt opnieuw een poging gewaagd. De overheid wil met werkverschaffing het leger aan werklozen enig perspectief bieden. Veel van deze projecten hebben een infrastructureel karakter. Hoe wel Gedeputeerde Staten geen voorstander is, weet men de handen op elkaar te krijgen voor de aanleg van het nieuwe Kanaal Stolpen-Kolhorn. Feitelijk een zijtak van het Noordhollandsch Kanaal, zodat Schagen direct aansluiting zou krijgen op het grote vaarwegen netwerk. Begin jaren dertig startte de aanleg van het kanaal en de haven. Per schip was Schagen overigens al eeuwenlang bereikbaar. De kades in het centrum, waaronder De Loet (Bierkade), de Hoogzijde, Laagzijde en De Laan, boden schippers een ligplaats om goede ren te laden of te lossen. Ook bestonden er geregelde beurtschipper-diensten naar diverse bestemmingen. Zo nieuw was de komst van een schip in Schagen dan ook niet. Wat wel veranderde was de laadcapaciteit van schepen die Schagen konden bereiken. In het Kanaal Stolpen-Kolhorn werden, om kosten te bespa ren, slechts twee beweegbare bruggen aangebracht (bij de Stolpen en bij Schagerbrug). Alle bruggen die ten oosten van de Schager haven liggen richting Kolhorn zijn vast en kunnen niet open. De reden was dat men inschatte dat dit deel van het kanaal minder druk beva ren zou worden en van minder economisch belang zou zijn. Tussen Schagen en de Stolpen is het kanaal ook dieper aangelegd dan naar Kolhorn. Hierdoor werd het

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2019 | | pagina 23