steeg naar 54, een teken van economische groei. De bond kocht collectiefsmidskolen in, dat scheelde in de prijs. Met dank aan Henk Komen, achterkleinzoon van Hendricus Blok en Geertje Swaab. Een nieuwe smederij Het lijkt ofBlok op de vleugels van de tijdgeest goede zaken deed. Toch moeten we in de Schager Courant lezen dat 'Bij von nis der Arrondissementsrechtbank te Alkmaar, van den 18den Juni 1903, H. Blok, Smid en Rijwielhandelaar te Schagen, in staat van faillissement werd verklaard. Wat was dat nou? Had Hendricus zoveel zitten knutselen aan zijn Magnusfiets, dat hij de wereld om hem heen was vergeten? Had hij teveel fietsen ingekocht en was hij financieel vastgelopen op een te grote voorraad? We zullen er niet achter komen. Te gronde ging hij niet, het faillissement duurde al met al drie maanden. Zijn curator wist een schikking met de schuldeiser(s) te treffen, want op 24 september 1903 werd het faillissement opgeheven. Blok kon een doorstart maken. Zijn vrouw en hij grepen alles aan om er bovenop te komen. Geertje bood zich aan als thuisnaaister. Met de kermissen verhuurden ze hun bedrijfsterrein als fietsen- en motorrijwielstalling. In die periode openbaarde zich een derde mogelijke reden voor het faillissement. Was Hendricus wel za kelijk genoeg? Een zekere zorgeloosheid was hem niet vreemd. Hij had al eens van een - voor dat feit veroordeelde - stadsge noot in goed vertrouwen een gestolen fiets gekocht. Later zou hij niet één, maar twee keer in een jaar tijd - aan onbekenden met een smoesje - fietsen verhuren die hij nooit meer terugzag. Het stond zijn economisch herstel niet in de weg. In 1909 deed hij zijn bedrijf over aan Herman van Lint en kocht voor 2.000 gulden een woning aan het Lagenoord nr. F 39 (tegenwoordig Noord 5). Hendricus was kredietwaardig genoeg om op zijn pand een hypotheek te krijgen en bouwde naast zijn eerste eigen woning een nieuwe smederij. Moffeloven Ofhij aan het Lagenoord nog ooit een paardenvoet heeft besla gen is zeer de vraag. De deuren in de voorpui van de smederij waren in elk geval niet op het binnengeleiden van paarden berekend. En zowel de opschriften aan de gevel als de kran tenadvertenties doen vermoeden dat Hendricus Blok definitief had gekozen voor het paard van de toekomst, het stalen ros. Hij had uit zijn oude smederij zijn moffeloven meegenomen. In een moffeloven worden lakken en emailleverf op metalen objecten door verhitting verhard tot sterke deklagen. Voor de merkfietsen had hij dat niet nodig, die kocht hij immers kant en klaar in. Waartoe anders kan de oven hebben gediend, dan voor de frames van Blok’s troetelkind, de Magnusfiets? Zo transfor meerde de grof- en hoefsmid zich in een wereld van verandering tot rijwielhersteller, fietsverkoper en fietsenproducent. In 1923 schreefhij in de krant: Ondergeteekende deelt zijn geachte Cliëntèle in Schagen en Omstreken mede, dat hij vanaf heden zijn Zaak heeft overgedaan aan den heer K. PATER, en dankt voor het vertrouwen, hem zoo ruimschoots gedurende 39 jaren geschonken.' Hendricus en Geertje verhuisden naar Santpoort, mogelijk tot er een geschikt huis te koop zou komen in Schagen. Zo geschiedde in 1924, toen zij naar de Magnusveste terugkeerden en gingen wonen aan Hoep C 59. Daar rentenierden zij nog een jaar ofvier, tot Hendricus 'na een kortstondige ongesteldheid' overleed op 19 februari 1929. Zes maanden later volgde Geertje, plotseling. Zij werd 67, hij 71. Zijn Magnusfiets nam hij mee het grafin, figuur lijk wel te verstaan. Na de Schager messen en de Schager appel, schrijven we bij op het lijstje van originele lokale producten de Magnusfiets. In herinnering aan Hendricus Blok. 7 Peter Groenveld Foto van omstreeks 1923, familiearchief. De pensio- nado's, vermoedelijk op hun dakterrasje in Santpoort.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2018 | | pagina 7