Wie goed naar de details op de foto’s kijkt, ziet dat het station op
het laatste moment in een niet al te beste staat van onderhoud
verkeerde. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de
wetenschap dat het de komende tijd toch zou worden gesloopt.
Dan heeft een nieuwe verflaag weinig zin meer. Niet lang
daarna kwam de sloophamer. Schagen stond daarin niet alleen,
want van het SS-vijfde klasse station werden er 38 gebouwd in
Nederland. Er zijn er vandaag de dag slechts negen van over. De
meeste werden in de tijd verbouwd/aangepast en lijken alleen
in de verte nog op het oude station van Schagen. Wie het oude
model Schagen station nog enigszins in het echt wil ervaren,
zou eens naar Reuver in Noord-Limburg moeten gaan. Daar
staat nog een echt SS-vijfde klasse station aan de spoorlijn.
NS moet in 1967 gedacht hebben: ‘Een station dat bijna 102
jaar heeft gefunctioneerd, en behoort bij de oudste geschiede
nis van de spoorwegen, moet worden vastgelegd voordat het te
laat is.’ Zo kwam in 1967 een NS-fotograafnaar Schagen om de
Misschien vreemd om te vernemen, maar ook het ‘nieuwe’
Douma II model station (die staan er alweer een halve eeuw)
begint al aardig uit te dunnen. Schagen had in de jaren zeventig
nog 26 broertjes en zusjes in Nederland, inmiddels is dit aantal
al geslonken tot 17. In de bouwwereld is er maar weinig voor de
eeuwigheid.
want er is geen enkele passagier in het gebouw of de perrons te
ontdekken. Wel zit een bekende NS-employee achter zijn bu
reau bij het loket. Het is Siem van der Boom, die decennialang
een vertrouwd gezicht was op het station. Wie kocht er geen
kaartje bij hem?
Het nadeel van de operatie was dat vrijwel alle stations gelijktij
dig verouderden. Begin jaren zestig waren vrijwel alle SS-klasse
stations ruim een eeuw oud en er was veel veranderd in techniek oude glorie’ vast te leggen. De trein moet al enige tijd weg zijn,
en reizigersstromen. Net als 100 jaar eerder werd besloten om
zoveel mogelijk te vervangen met een standaard station. Voor
Schagen viel de keus op het model Douma II, genoemd naar
zijn geestelijk vader, de architect Cees Douma. Anna Paulowna,
Schagen en Heerhugowaard kregen opnieuw een identiek sta
tion. In 1968 werden Schagen en Heerhugowaard opgeleverd,
gevolgd door Anna Paulowna in 1971.
stations van de SS-derde klasse. Van deze vijfgenoemde stations Vastleggen oude glorie
heeft alleen Alkmaar nog een deel van het origineel staan.
1
-
-
Employee Siem van der Boom was decennialang een bekend gezicht van NS in Schagen.
Robert Witsen
6
o