Wie goed naar de details op de foto’s kijkt, ziet dat het station op het laatste moment in een niet al te beste staat van onderhoud verkeerde. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de wetenschap dat het de komende tijd toch zou worden gesloopt. Dan heeft een nieuwe verflaag weinig zin meer. Niet lang daarna kwam de sloophamer. Schagen stond daarin niet alleen, want van het SS-vijfde klasse station werden er 38 gebouwd in Nederland. Er zijn er vandaag de dag slechts negen van over. De meeste werden in de tijd verbouwd/aangepast en lijken alleen in de verte nog op het oude station van Schagen. Wie het oude model Schagen station nog enigszins in het echt wil ervaren, zou eens naar Reuver in Noord-Limburg moeten gaan. Daar staat nog een echt SS-vijfde klasse station aan de spoorlijn. NS moet in 1967 gedacht hebben: ‘Een station dat bijna 102 jaar heeft gefunctioneerd, en behoort bij de oudste geschiede nis van de spoorwegen, moet worden vastgelegd voordat het te laat is.’ Zo kwam in 1967 een NS-fotograafnaar Schagen om de Misschien vreemd om te vernemen, maar ook het ‘nieuwe’ Douma II model station (die staan er alweer een halve eeuw) begint al aardig uit te dunnen. Schagen had in de jaren zeventig nog 26 broertjes en zusjes in Nederland, inmiddels is dit aantal al geslonken tot 17. In de bouwwereld is er maar weinig voor de eeuwigheid. want er is geen enkele passagier in het gebouw of de perrons te ontdekken. Wel zit een bekende NS-employee achter zijn bu reau bij het loket. Het is Siem van der Boom, die decennialang een vertrouwd gezicht was op het station. Wie kocht er geen kaartje bij hem? Het nadeel van de operatie was dat vrijwel alle stations gelijktij dig verouderden. Begin jaren zestig waren vrijwel alle SS-klasse stations ruim een eeuw oud en er was veel veranderd in techniek oude glorie’ vast te leggen. De trein moet al enige tijd weg zijn, en reizigersstromen. Net als 100 jaar eerder werd besloten om zoveel mogelijk te vervangen met een standaard station. Voor Schagen viel de keus op het model Douma II, genoemd naar zijn geestelijk vader, de architect Cees Douma. Anna Paulowna, Schagen en Heerhugowaard kregen opnieuw een identiek sta tion. In 1968 werden Schagen en Heerhugowaard opgeleverd, gevolgd door Anna Paulowna in 1971. stations van de SS-derde klasse. Van deze vijfgenoemde stations Vastleggen oude glorie heeft alleen Alkmaar nog een deel van het origineel staan. 1 - - Employee Siem van der Boom was decennialang een bekend gezicht van NS in Schagen. Robert Witsen 6 o

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2018 | | pagina 6