Enkele weken voor sloop in 1967
Bouw model Douma II
Het aantal inwoners van de plaats waar het station moest ko
men bepaalde de klasse. Type SS-vijfde klasse was het kleinste
model. Het was een ontwerp van spoorwegarchitect Karel
Hendrik van Brederode. Evenals Schagen kregen ook Anna
Paulowna en Heerhugowaard een SS-vijfde klasse station. Den
Helder (1862) en Alkmaar (1864) kregen een grotere variant,
Het voormalige station Schagen werd op 20 december 1865
geopend en betrofeen zogenaamd standaardmodel van het
type ‘Staatsspoorwegen (SS) vijfde klasse’. Voor de aanleg van
de spoorwegen in Nederland, in de 19e eeuw een enorme
bouwoperatie, werd veelvuldig gebruik gemaakt van standaard
stations. Dit om de bouwkosten zo laag mogelijk te houden én
om de spoorwegen een herkenbaar gezicht te geven naar het
reizend publiek. Opdrachtgever was de overheidsdienst Rijks
waterstaat, waardoor dit type ook wel een ‘Waterstaatstation’
werd genoemd.
ij het uitzoeken van het onderwerp
’60 jaar elektrificatie van de spoor
lijn Schagen’ kwam de auteur Robert
Witsen terecht bij het fotoarchief van de
Nederlandse Spoorwegen in Utrecht.
Dit wordt tegenwoordig beheerd door
het Utrechts Historisch Archief. Het
bleek dat foto’s van de Nederlandse
Spoorwegen in relatie tot Schagen hier
maar weinig voorkomen. Slechts twee
keer in de geschiedenis stuurde NS een
eigen fotograaf voor een reportage. Dat
was in 1958 bij de elektrificatie van de
spoorlijn én in augustus 1967 om een
laatste moment vast te leggen: het oude
station Schagen net voor sloop.
1/-
c
5
De feestelijke opening van Station
Schagen op 20 december 1865.
Station Reuver is van hetzelfde type als het oude in
Schagen. Dit bestaat als één van de weinige nog wel.
NS laat 102 jaar oud
station vastleggen voor
geschiedenis
X