Enkele weken voor sloop in 1967 Bouw model Douma II Het aantal inwoners van de plaats waar het station moest ko men bepaalde de klasse. Type SS-vijfde klasse was het kleinste model. Het was een ontwerp van spoorwegarchitect Karel Hendrik van Brederode. Evenals Schagen kregen ook Anna Paulowna en Heerhugowaard een SS-vijfde klasse station. Den Helder (1862) en Alkmaar (1864) kregen een grotere variant, Het voormalige station Schagen werd op 20 december 1865 geopend en betrofeen zogenaamd standaardmodel van het type ‘Staatsspoorwegen (SS) vijfde klasse’. Voor de aanleg van de spoorwegen in Nederland, in de 19e eeuw een enorme bouwoperatie, werd veelvuldig gebruik gemaakt van standaard stations. Dit om de bouwkosten zo laag mogelijk te houden én om de spoorwegen een herkenbaar gezicht te geven naar het reizend publiek. Opdrachtgever was de overheidsdienst Rijks waterstaat, waardoor dit type ook wel een ‘Waterstaatstation’ werd genoemd. ij het uitzoeken van het onderwerp ’60 jaar elektrificatie van de spoor lijn Schagen’ kwam de auteur Robert Witsen terecht bij het fotoarchief van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht. Dit wordt tegenwoordig beheerd door het Utrechts Historisch Archief. Het bleek dat foto’s van de Nederlandse Spoorwegen in relatie tot Schagen hier maar weinig voorkomen. Slechts twee keer in de geschiedenis stuurde NS een eigen fotograaf voor een reportage. Dat was in 1958 bij de elektrificatie van de spoorlijn én in augustus 1967 om een laatste moment vast te leggen: het oude station Schagen net voor sloop. 1/- c 5 De feestelijke opening van Station Schagen op 20 december 1865. Station Reuver is van hetzelfde type als het oude in Schagen. Dit bestaat als één van de weinige nog wel. NS laat 102 jaar oud station vastleggen voor geschiedenis X

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2018 | | pagina 5