deel naar Amsterdam en werd officieel in gebruik gesteld in december 1865. Sindsdien staan er al treinreizigers op het per ron van Schagen. Kost gaat voor de baat uit Decennialang reden er stoomtreinen op deze K-lijn, die tussen Den Helder en Amsterdam een lengte heeft van 82 kilometer. Prachtige treinen, maar voor de direct omwonenden van het station niet altijd plezierig. Bij westenwind viel het allemaal nog wel mee, omdat aan de oostkant van het station (m.u.v. De Hoep) voorheen uitsluitend weilanden lagen. Maar op mooie zomerdagen met oostenwind kwamen de roetwolken van de trein in de straten van Schagen terecht. Bewoners van de Stati onsweg, Spoorlaan, Thorbeckestraat, maar ook Regentenstraat Halverwege de 19e eeuw kwam de stoomtrein in een hogere versnelling. Op veel plaatsen in Nederland werden nieuwe trajecten aangelegd. De gemeente Schagen ijverde actiefom op het nieuwe spoorwegnet te worden aangesloten met een eigen station. De ambtelijke inspanningen hadden succes en Schagen werd opgenomen in de nieuwe ‘Staatslijn K’ tussen Den Helder en Amsterdam. Sterke argumenten om de lijn aan te leggen waren de bevoorrading van de marinehaven en het omzeilen van de transportstoring als het Noordzeekanaal in de winter was dichtgevroren. De uitvoering van het plan duurde lang, omdat met het overbruggen van het Noordzeekanaal hoge kosten waren gemoeid. Hiervoor werd de Hembrug bij Zaandam in 1878 opgeleverd (deze is in 1993 vervangen door de Hemtun nel). Het traject Den Helder-Alkmaar was eerder klaar dan het 5 De NS-directie kwam op de openingsdag met de eerste elektrische trein naar Schagen. Aan boord ontvingen zij West-Friese versnaperingen. Op het perron van Schagen spreekt burgemeester Wognum (links) met Gert Pater van de West-Friese folklore.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2018 | | pagina 5