deel naar Amsterdam en werd officieel in gebruik gesteld in
december 1865. Sindsdien staan er al treinreizigers op het per
ron van Schagen.
Kost gaat voor de baat uit
Decennialang reden er stoomtreinen op deze K-lijn, die tussen
Den Helder en Amsterdam een lengte heeft van 82 kilometer.
Prachtige treinen, maar voor de direct omwonenden van het
station niet altijd plezierig. Bij westenwind viel het allemaal
nog wel mee, omdat aan de oostkant van het station (m.u.v. De
Hoep) voorheen uitsluitend weilanden lagen. Maar op mooie
zomerdagen met oostenwind kwamen de roetwolken van de
trein in de straten van Schagen terecht. Bewoners van de Stati
onsweg, Spoorlaan, Thorbeckestraat, maar ook Regentenstraat
Halverwege de 19e eeuw kwam de stoomtrein in een hogere
versnelling. Op veel plaatsen in Nederland werden nieuwe
trajecten aangelegd. De gemeente Schagen ijverde actiefom op
het nieuwe spoorwegnet te worden aangesloten met een eigen
station. De ambtelijke inspanningen hadden succes en Schagen
werd opgenomen in de nieuwe ‘Staatslijn K’ tussen Den Helder
en Amsterdam. Sterke argumenten om de lijn aan te leggen
waren de bevoorrading van de marinehaven en het omzeilen
van de transportstoring als het Noordzeekanaal in de winter was
dichtgevroren. De uitvoering van het plan duurde lang, omdat
met het overbruggen van het Noordzeekanaal hoge kosten
waren gemoeid. Hiervoor werd de Hembrug bij Zaandam in
1878 opgeleverd (deze is in 1993 vervangen door de Hemtun
nel). Het traject Den Helder-Alkmaar was eerder klaar dan het
5
De NS-directie kwam op de openingsdag met de
eerste elektrische trein naar Schagen. Aan boord
ontvingen zij West-Friese versnaperingen.
Op het perron van Schagen spreekt
burgemeester Wognum (links) met
Gert Pater van de West-Friese folklore.