Helm hoofdzaak Selectief route aangeven LEEUWARDEN MEDEMBLIK HOORN ALKMAAR 19-06-17 11-34 UiheNiestadt Beeldbank De fotografen Niestadt zijn bijna 90 jaar werkzaam geweest in de regio Schagen. Hun fotoarchief wordt nu beheerd door het Zijper Museum onder de naam 'Niestadt Beeldbank'. Elk kwartaal publiceert De Kakelepost een paar foto's uit dit unieke archief en voorziet deze van actueel commentaar. Niestadt Beeldbank: www.zijpermuseum.nl/nb Een exacte datum geeft deze foto van de Langestraat niet, maar aan de staat van de bebouwing te zien zal het midden jaren zestig zijn. Het Bernardus Alfrink College staat er fier en nieuw bij. Deze middelbare school werd in 1959 opgeleverd door Aannemer Ott uit Schagerbrug. De school ging later op in de Rijks scholengemeenschap (nu Regius College), waarna deze locatie werd gesloopt. Op de plek staan nu woningen. Interessant op de foto zijn de vier cros sende jongens. Ze benutten de werkzaamheden aan de Langestraat om er een crossbaan van te maken. Vol gas op hun 'uitdagende' parcours en het oogt nu vreemd; allemaal zonder helm. Verkeersveiligheid is een proces van voortschrijdend inzicht. De brommer in Nederland was daarvan een goed voorbeeld. Het was een populair transportmiddel en ongeveer één op de vijf Nederlanders boven de 16 jaar reed op een bromfiets. In 1970 waren er zeker twee miljoen bromfietsen in Nederland. Veilig was het allerminst, want het aantal dodelijke slachtoffers of ongelukken met ernstig letsel was hoog. Dit was reden voor de overheid om in 1972 de helmplicht voor motorrijders in te voeren en in 1975 aansluitend een helmplicht voor bromfietsers. De helm moest de schade aan het hoofd beperken in geval van een val of botsing. Het was goed bedoeld, maar voor de populariteit van de bromfiets was het funest. De verkoop liep drastisch terug en ook het aantal brommerrijders bleef daarna gestaag dalen. Ook dat droeg bij aan een sterke da ling van het aantal ongelukken met bromfietsers. De overheid had haar doelstelling behaald. 18Rohert Witsen Kakelepost_02_2017_20p.indd 18 Ook de tweede Niestadt foto heeft te maken met verkeersbeleid. Opnieuw niet gedateerd, maar aan de auto's en de kleding van de lopers van de Avond vierdaagse te zien zal het begin jaren zeventig zijn geweest. Op de achtergrond staat nog het bankge bouw van de toenmalige Raiffeisenbank, later kwam er de ABN in (nu staat hier restaurant Stiel). Let vooral op het klassieke ANWB richtingsbord op de hoek van de Markt en de Torenstraat (bij het ijstappunt van Peetoom): alle grote bestemmingen voor het verkeer staan erop aangegeven. Naar alle windrichtingen; van Alkmaar, Den Helder, Hoorn tot Leeuwarden. Maar tijden veranderen; auto's en vrachtverkeer wil de ge meente eigenlijk niet meer doorgaand over de Markt hebben. Wie nu op deze locatie staat zal ook rich tingborden zien staan, maar dan alleen met dichtbij bestemmingen voor fietsers en toeristische plekken in de stad Schagen, zoals Museumboerderij Vreeburg. Alleen fietsers en wandelaars worden nog geïnfor meerd over hun bestemming. Toen Niestadt deze foto maakte was er geen éénrichtingsverkeer rond de Markt. De Torenstraat of de Nieuwstraat was van alle kanten in te rijden. Door de jaren heen heeft de gemeente de toegang tot de Markt steeds verder 'af geknepen' en op andere manieren de gemotoriseerde verkeerstromen gehinderd. Een smalle rijstrook bij de Grote Kerk resteert nog. Ook de richtingsborden on derstrepen het actuele verkeersbeleid; automobilisten zoek het maar uit.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2017 | | pagina 18