Een ansichtkaart uit Schagen, onmiskenbaar van de Nieuwe Laagzijde. De zonneluifels van hotel Spoorzicht hangen uit, de jeugd is zonder jas, de bomen en struiken zitten goed in het blad. Het is zomer. Maar welk jaar? 1909? In het oog springen meteen het water in de voorgrond en de houten beschoeiing, die de Hoepsloot tot staan brengt. Daarachter is de Nieuwe Laagzijde gedempt en voorzien van een plantsoen. De demping werd uitgevoerd in 1908, samen met die van het eerste deel van de Laansloot en de aanleg van de Landbouwstraat. Drie infrastructurele werken die Schagen zowel vooruitgang brachten als een 'geforceerdegemeentekas'zo als raadslid Bijpost het destijds uitdrukte. Het plantsoen tussen Molenstraat en Nieuwe Laagzijde werd aanbesteed eind 1908. Dan kan de foto op z'n vroegst in 1909 genomen zijn. De ijsbaan Schagen was voortvarend bezig, de handrem leek er even af Niet alleen had de gemeenteraad gezorgd voor twee vitale dem pingen en een nieuwe straat in een jaar tijd, ook was de Schager IJsclub erin geslaagd langs de Langesloot, naast de gasfabriek, een stuk land voor een ijsbaan aan te kopen. Zij had daartoe de NV Sportterrein Wilhelmina opgericht, waarin veel Schagers aandelen hadden gekocht. Het terrein lag achter de huizenrij op de foto. Kwam dat even mooi uit: de Nieuwe Laagzijde kon deels (er werd ook grond gebruikt van de Oudedijk) gedempt met de aarde waarmee de ijsbaan werd uitgegraven. De enige die daarom zou treuren was de voetbalvereniging SRC, die Een geforceerde gemeentekas kort voor WOII op het Wilhelminaterrein kwam te spelen en er het drassigste sportveld kreeg van de hele Noordkop. Maar dat was dertig j aar later. Nu zitten we omstreeks 1909 en leggen we Spoorzicht onder de loep. Aan de zijmuur hangt een bord: Logement en Stalling'. Reizigers konden er verblijven en hun paard op stal zetten. Wat niet wil zeggen dat het in die stal nog bedrijvig was, want Schagen had al vierenveertig jaar een spoorwegstation. Alleen wie de trein niet nam kwam met paard en wagen. Auto's reden hier nog niet, Cor Boontjes zou omstreeks 1913 Schagens eerste automobielbezitter worden. Fietsen waren er wel. Op de foto zien we er al drie en het tweede bord aan de muur Bergplaats voor fietsen') zal dus meer klanten hebben getrokken. Nog een detail Op de rechterluifel en boven de ingang staat de naam C. Oomes. Hij adverteert op 19juni 1909, de kermis op komst, in de Schager Courant als de nieuwe eigenaar van Hotel Spoor zicht' en prijst zichzelf aan met 'twee nieuwe 1e Klas Juliana- biljartsOomes woont dan net in Schagen. Volgens het be volkingsregister is hij met zijn vrouw en vijf kinderen op 5 mei 1909 uit Medemblik naar hier gekomen, een nieuwe toekomst in het vooruitzicht. Dooden hond Nu, ruim honderd j aar na de demping van de Nieuwe Laagzij de, zijn er dagdromers die de oude waterlopen in Schagen terug zouden willen. Maar wie zich laat meevoeren door nostalgie

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 21