KERSTRECLAME. NU NAAR KOMRIJ!! Een hal! pond Kerstkransjes slechts 10, bij aankoop van f 1.25 waaronder 1 p. Koffie a 40, 53, 60, 70 of 80 cent (Suiker uitge sloten). Bovendien: 1 p. prima Java rijst voor 16 1 pk. prima Bakmeel 1 fl. Bessensap 18 2 pk. V an. Suiker 6 1 ons fijne Kerstbonbons 15 Samen 68 Thans voor slechts 52 cent. Geldig tot 22 December a.s. Beleefd aanbevelend, M. KOMRIJ, Levensmiddelenbedrijf, Regentenstraat 35 - Schagen, ViVo boodschappenboekje 1971 Meer lezen over inflatie en de waarde van het Nederlandse geld: Het winkelboekje van Anna v.d. Pruik uit 1971. 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 winkelboekje 0. u><qs i CTTKA ótA Klassieke krantenadvertentie van Komrij voor de Kerstdagen. Aantal Artikel Prijs 1971 Waarde Guldens Euro Euro 1971 1971 nu x4 AH nu 250 gr DE roodmerk 2,38 1,08 4,32 2,99 1 pak Vivo filterzakjes 1,18 0,53 2,12 1,18 1 kilo suiker 1,20 0,55 2,20 1,03 1 st bruinbrood 0,47 0,21 0,84 1,89 1 rol beschuit 0,42 0,19 0,76 0,49 1 pak pure hagelslag 1,64 0,75 3,00 1,55 1 pak Persil 6,25 2,84 1,36 6,19 1 fles Raak sinas 0,79 0,36 1,44 1,05 1 fles jus d'orange 1,15 0,52 2,08 1,16 1 flesje Amstel bier 0,48 0,22 0,88 0,56 1 fles afwasmiddel 0,89 0,40 1,60 0,99 1 fles azijn 0,67 0,30 1,20 0,59 1 bus Jodenkoeken 0,89 0,40 1,60 1,29 1 pak Lassie rijst 1,09 0,50 2,00 0,99 1 pakje Honig soep 0,72 0,33 1,32 1,09 1 busje nootmuskaat 0,65 0,29 1,16 0,69 100 gr boterhamworst 0,40 0,18 0,72 0,55 100 gr jonge kaas 0,57 0,26 1,04 0,63 10 st eieren 1,67 0,76 3,04 1,75 Het pak DE koffie uit het voorbeeld had nu 4,32 euro mogen kosten (4x meer dan 1971). Albert Heijn vraagt er momenteel, geen reclameprijs, standaard 2,99 euro voor. Koffie is goedkoper geworden. En het geldt ook voor alle andere levensmiddelen uit het boodschappenboekje. Over het algemeen is te stellen dat voor deze producten de inwoners van Schagen anno nu gemiddeld 50% minder betalen dan in 1971. Dat deel van het leven is aanzienlijk goedkoper geworden. Nederland behoort in de Europese Unie dan ook tot de goedkoopste landen wat supermarktprijzen betreft. Moordende concurrentie heeft een scherp aanbod tot gevolg. Wie op vakantie gewend is elders boodschappen te doen, weet dat de prijzen in populaire vakantielanden vaak fors hoger liggen dan hier. De invoering van de euro heeft in de prijzen van levensmiddelen absoluut niet gezorgd voor hogere prijzen waar het levensmiddelen betreft. De cijfers liegen niet. De gemoedelijkheid en kleinschaligheid van de kruidenierszaak op de hoek is natuurlijk wel verdwenen. Hoewel opstoppingen in de gangpaden door twee stilstaande winkelwagens bij de supermarkt tegenwoordig niet ongebrui kelijk zijn. Achter de boodschappenkar staan praten met een bekende is ook een sociaal gebeuren. Toch? Instituut voor Sociale Geschiedenis http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php CBS inflatiecijfers http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/nederland/ historische-inflatie/cpi-inflatie-nederland.aspx Robert Witsen19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 19