ViVo lokaal kleinschalig met landelijke uitstraling De kruidenierswinkel ViVo van Melle Komrij aan de Regentenstraat. P1WVVH 'I h BB Boyco *■- tabak tVIVO HELDEN SERIE -13f VERSCHIJNT IEDERE IA DACEN pagina's vol met verhalen in DE DOCHTE VAN DE KAPITEIN Kenmerkend voor ViVo was de klein schaligheid. Vrijwel zonder uitzondering runden de aangesloten ondernemers een buurtwinkel. ViVo timmerde nationaal ac tief aan de weg. Met landelijke adverten tie- en promotiecampagnes. Dit onder de bekende slogan 'ViVo deelt de lakens uit'. Als lokkertje waren er geregeld speciale acties. Daarbij kon men bij boodschap pen kartonnen bouwplaten krijgen van de Mercury-, Gemini- en Apollo-ruimte- vaartcapsules (populair in de jaren zestig), het tweewekelijkse stripblad Prins Valiant kopen en nog later een maandelijks strip boek. Ook kon men met ViVo-spaarzegels reischeques sparen, waarmee men aan het NS-loket treinkaartjes kon kopen. Egberts koffie van 250 gram kostte 2,38 gulden. Dat is omge rekend een bedrag van 1,08 euro. Dit pak koffie is nog altijd te koop en kost bij Albert Heijn nu 2,99 euro. Maar is die koffie echt zoveel duurder geworden? Om de vergelijking goed te kunnen maken moet de koopkracht van de gulden in 1971 vergeleken worden met onze euro van 2016. Daarbij speelt de geldontwaarding, de inflatie, de hoofdrol. Juist in de jaren zeventig was de geldontwaarding enorm. De spil zieke Nederlandse overheid had daar ook een groot aandeel in. Veel luxe regelingen als de oude WAO of een werkeloosheids uitkering voor schoolverlaters (ook als zij niet hadden gewerkt) zorgden voor een groot begrotingstekort en een hoge inflatie. In de jaren zeventig waren percentages van 8 tot zelfs 10% geen uitzondering. Ook de rente ging daarin mee. Velen zullen zich nog wel hypotheekrenten in guldens herinneren die ver boven de 10% lagen. Het geld holde in waarde achterruit en alles werd in guldens fors duurder. De crisisjaren tachtig brachten weinig geldontwaarding. De inflatie stond bijna stil. Dat was bijvoor beeld te merken aan de postzegelprijs die vele jaren niet werd verhoogd in die tijd. Appels met peren voorkomen Het Instituut voor Sociale Geschiedenis berekent de waarde van het Nederlandse prijspeil en geld in een bepaald jaar ten opzichte van een ander jaar. In deze cijfers is de echte inflatie per jaar meegerekend. Dit voorkomt het appels met peren verge lijken. Een euro (toen natuurlijk nog de gulden) uit 1971 heeft een koopkracht van 4 euro in 2016. De inflatie in die periode was dus 400%, of anders gezegd: alles is 4x duurder geworden sinds 1971. Senioren die zeggen dat alles duurder wordt hebben in principe gelijk. Maar of dat ook voor de dagelijkse levensmid delen geldt biedt het oude boodschappenboekje een ontnuch terend antwoord. 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 18