zich niet over te geven. Ze wensten de Canadezen van zich af te houden en naar Duitsland te ontkomen. De oorlog meldde zich alsnog. De familie Hut vluchtte de kelder in, Anneke herinnert het zich als de dag van gister. De kogels raasden over en weer. Het huis vloog in brand. Goddank was er in de schutting van de buren uit voorzorg een flink gat gezaagd. De vlucht gelukte, wonder boven wonder, tussen al dat geschiet door. Niemand werd geraakt, ook Annekes vier maanden jonge broertje in zijn reiswiegje niet, al zat het reiswiegje enige tijd klem in dat inderhaaste gat. De kelder van de buren bracht redding, voor de buren, voor de familie Hut, de anderen. Ik denk aan Den Haag, aan het Bezuidenhout. Er stonden V-2 lanceerinstallaties in het Haagsche Bos. Ze dienden vernietigd door middel van een gecoördineerde geallieerde luchtaanval door 56 bommenwerpers op 3 maart 1945. Helaas, de uiterst nauwkeurige coördinaten die de vliegers hadden meegekre gen waren de verkeerde. Een erg groot deel van een Haagse stadswijk werd vernietigd. In het boek 3 maart Bezuidenhout, een uitgave van de Stichting 3 maart '45, lees ik de balans, zoals Lengte: 10 m van overheidswege opgemaakt: 510 doden, 230 zwaargewon den, 3300 vernielde huizen, 1200 beschadigde huizen, voorts 290 bedrijven, 5 kerken, 9 scholen en 10 openbare gebouwen verwoest. Ik blader in genoemd boek. Het is niet voor het eerst, maar ja, ik woon nu zelf al meer dan tien jaar in het Bezuidenhout, en stellig tot mijn genoegen, moet ik zeggen. Ik arriveer bij een getuigenis die ik al eens eerder las en toen heb aangestreept: Achter ons vloog alles de lucht in: vuur, brokstukken en rook. Dan denk je: nu begint het. En na die eerste golf, waardoor dat huis gaat slingeren als een schip. Toen kwam er, meen ik, weer een aanvalsgolf. Ik heb het zeker twee keer ervaren, dat een huis zo gaat slingeren dat je denkt: God, laat het niet instorten. Toen na die laatste golf hoorden we voetstappen en daar begon iemand geweldig op de deur te slaan. Maar het huis was al zo ontzet dat de voordeur niet meer open ging. Mijn broer deed het voordeurraampje open en zei:Ja, de voordeur gaat niet meer open. Daar stond een verwilderde man, die riep: Kom eruit, kom eruit, ik heb duizend doden, ik heb duizend doden. Er gebeurt van alles tegelijk. Gedreun, je hoort instorten, dingen hoor je van de muren vallen. Een ongelofelijke luchtstroom, de trapleuning wordt uit mijn hand geslagen. Het wordt sche merachtig, dan pikkedonker. In die schemer zag ik nog hoe de voordeur die immers een paar minuten geleden niet open kon, naar buiten kantelt. Toen hoorde ik ineens roepen terwijl ik nog steeds op de trap stond. Mijn benen zijn eraf, mijn benen zijn eraf. Mijn benen zijn eraf Hoort het zo, denk ik terug naar een persoonlijke oorlogserva ring en wil ik dat het zicht zich verbreedt. Denk ik aan die ande re voorbeelden, hoort het zo, want zijn ze de kwadratuur, en zijn er honderd voorb eelden, pardon, duizend, daaronder Coventry, Warschau, Rotterdam, Leningrad, Stalingrad, Dresden, Berlijn, Lidice, Putten, Rouffignac, Oradour-sur-Glane. Wil ik naar nog weer breder, wil ik die geschiedenis in, want waarom gebeurden er hemeltergende, weerzinwekkende dingen, en wat stak er ach ter! Maar gaat het niet, en moet mijn diepste denkende wens, de wens naar breder, hoger, méér, het af laten weten. Verkleint een al te belastende, een nooit meer verdwijnende persoonlijke ervaring tot de maten van een menselijke individualiteit die muren ontwaart? Licht er een basaal sociaal gegeven op, want komt het nogal voor, dit aantoonbaar feit, en wat bedenkt men alsnog om er b ovenuit te geraken, en in weergekeerde vrijheid zijn hoogst persoonlijke weg te gaan. Goed, er was, is, dat onontkoombaar verzet, vaak genoeg. Ook bij mij, ik loop vooruit, het werd de grondbedoeling van een leven, de gegevens verbreden, het denken voortzetten, einders zien wijken, en nogmaals, en nogmaals. En het kan niet lukken, Tekening van de Hawker Tempest JN817. De trein werd aangevallen door twee Engelse jachtvliegtuigen, de Hawker Tempests met de serienummers JN807 en JN817. De Hawker Tempest was een Royal Air Force gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog dat was ontwikkeld uit de Typhoon. Topsnelheid: 695 km/h Spanwijdte: 12 m In gebruik genomen: 1944 Kosten per stuk: 910.000-910.000 GBP Motortype: Vliegtuigmotor Eerste vlucht: 2 september 1942

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 13