Oroote Openbare Vrijwillige VERKOOP1NG, -SS2S, Stalhouderij-Inventaris op Zaterdag 31 Maart 1017, Slalhouderii-tnventaris Marktplaats te Schagen, _lr.m gunstig bekend staan de" Stalhouderij van den beer BOONTJES te Schagen, des voormiddags 10 uur. d® Zoveretaau DERgKAMPtTUtant geld, van: staat van onderhoud veine» Stress De limiet verhoogd tot 15 kilometer per uur Snelheidsbeperking De gebroeders Boontjes Het wagenpark van Cor Boontjes in slagorde opgesteld, met links ernaast zijn en Schagens eerste automobiel. Boontjes zelf staat rechts op de foto bij een van zijn paarden. Foto omstreeks 1915. in het ongerede. De houtmagnaat Eecen zag zich gedwongen zijn na een ongeval grotendeels vernielde vervoermiddel op de trein te zetten, om in Amsterdam te worden gerepareerd. Een teken dat boven het IJ nog geen garagebedrijf gevestigd was. Niet onbegrijpelijk, want in 1908, dertien jaar na de eerste, telde Nederland plusminus 500 auto's. In de rubriek Amsterdamse Brieven, jarenlang een vast onder deel van de Schager Courant, signaleerde de schrijver welk een negatieve invloed de maatschappelijke versnelling had op het menselijk gestel. 'Waar zijn de stille urende lange avondende mooie vertellingenen waar is het huiselijk geluk gebleven? 't Is draven en even zittenom dadelijk weer verder te draven. De lange Goudsche pijpen dwongen ons om rustig te zijn, die lieten geen draven en gooien toe. Maar zij zijn uit de mode en in onbruik geraakt. Het publieke leven gaat dwars tegen veiligheid en rust in; de paarden lopen niet hard genoeg meer, n automobiel doet het vlugger, ook al rent hij een paar menschen tegen de vlakte en zichzelven te pletter tegen een muur. We hebben geen tijd meer om ons eten te kauwen'. We schrijven 1906, de stress doet zijn intrede. De spanningen die de auto, de fiets en de eveneens in het verkeer verschenen motorfiets op de weg ver oorzaakten moesten ingetoomd. De technische ontwikkeling van de auto maakte intussen onthutsende snelheden mogelijk, wel tot 90 kilometer per uur. Het parlement had in 1905 wel iswaar de Motor- en rijwielwet uitgevaardigd, maar daarin was merkwaardigerwijze geen maximum snelheid opgenomen. Dat achtte men een zaak voor de gemeentebesturen. Het regende ongelukken. Er was een burgerinitiatief nodig om landelijke snelheidsregulering af te dwingen. 'De beweging, op touw gezet door dr. C.P.C. Bosch en die ten doel heefi de veiligheid wat betreft het automobielverkeer zooveel mogelijk te bevorderen, zal een dezer dagen georganiseerd worden. Den Haag ontwaakte, een wetswijziging werd aan de Tweede Kamer voorgelegd. Bij amendement werd de snelheid van de auto in de bebouwde kom beperkt tot 10 kilometer per uur. Dat vond de Nederlandsche Automobiel Club, onder voorzit terschap van onze notaris Backx, te gortig. Een proefneming te Scheveningen, waarbij de minister en een aantal Kamerleden present waren, wees uit dat bij die snelheid zelfs een snelwande laar de auto kon inhalen. De Eerste Kamer verhoogde daarop de limiet naar 15 kilometer per uur, te handhaven door de ge meentebesturen. Maar die hadden de mankracht niet om erop toe te zien. In de steden bleef het daarom een hachelijke zaak zich op de rijweg te begeven. Was de fietser al een gevaar voor voetgangers en paarden, de auto was de schrik van alle drie. Schagen had als enige regel dat een automobiel in de bebouwde kom niet harder mocht gaan dan een paard in matige draf. Deze bepaling gold exclusiefvoor notaris Backx, want hij was jarenlang de enige die regelmatig Schagen aandeed. Het zou tot plusminus 1915 duren voordat de eerste Schagenaar aan de automobiel ging. Cor Boontjes, uitbater van koffiehuis en stalhouderij De Beurs aan de Marktplaats (nu: restaurant Stiel) kocht een Spyker, een luxe fabricaat van eigen bodem. En bij één auto liet hij het niet. Op 10 maart 1917 maakte hij per advertentie bekend dat hij zijn stalhouderij ophief 'wegens aanschaffing van Automobielen' Zijn stalhouderij-inventaris bood hij te koop aan, evenals zijn 13 paarden. Daarmee zette hij de rijtuigenverhuur gemotoriseerd voort. Een reuzenstap, kenmerkend voor de ondernemerszin in de familie Boontjes. Toen Schagen in 1905 telefoon kreeg, was Cor's broer Jan Koo (eigenaar van De Gouden Engel) er al als de kippen bij geweest. Hij kreeg telefoonnummer 1, Cor zelf was nummer 3. Met zijn Spyker was Cor Boontjes alweer Scha gens voorloper, net als enige jaren later met zijn benzinepomp. Een andere bekende Schager ondernemer was de architect Jo-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 16