Daar hei je de duvel! 'wegens buitengewonen omvang' en 'gedruisch makenden gang' op de openbare weg verbood van zonsondergang tot zonsopgang. De wijziging werd door Gedeputeerde Staten afgewezen; Backx kreeg vrij baan. Een briefschrijver protesteerde: 'Waarom niet rechtuit aan Ged. Staten geschreven dat de wegen der gem. Wierin gerwaard geheel ongeschikt zijn om door Stoom-Rijtuigen te worden bereden. Dit had ook de heer Backx zelf vooruit moeten inzien. Een ongeluk op zulke smalle wegen kan niet uitblijven'. Terwijl ook de raadsvergadering van Anna Paulowna zich over dit nieuwe probleem beraadde, maakte de notaris kilometers: 'Men berichtte ons dat de automobiel van den heer Backx te Wieringerwaard deel zal nemen aan de wedstrijd Amsterdam-Parijs'. Ralleyrijders houden niet van treuzelen en de briefschrijver kreeg gelijk. Nadat hij in september 1897 al 'het paard van den heer J. Muntjewerf te Anna Paulowna had doen schrikken, waarbij berijder C. Muntjewerf viel en zich ernstig bezeerde', haalde de notaris op 1 juni 1899 voor de zoveelste keer de krant: 'Door het schrikken van den automobiel van den heer Backx geraakten Dinsdag op het Wad het rijtuig en het paard van den heer P. Meurs alhier te water. De wagen, die beladen was met zaad en meel, bekwam eenige averij, terwijl vele zakken te water raakten. Het ongeluk wil men toeschrijven aan het niet seinen van den bestuurder van den stoomwagen, zoodat men bij den hoek plotseling voor elkaar stond.' De eerste verordeningen De journalist wist blijkbaar niet dat de automotor op benzine liep en niet op stoom. Het was ook allemaal zo nieuw, alsof een galactisch wezen op aarde was verschenen. Mens en dier waren volstrekt niet op hem voorbereid, zomin als de oneffen straten en buitenweggetjes. Daarbij kwam de onervarenheid van de chauffeurs. Zij moesten zich het autorijden zelfaanleren en regels voor gemotoriseerd verkeer bestonden niet. De Scha- ger gemeenteraad, waarin de door Backx van de weg gereden fouragehandelaar Pieter Meurs zitting had, greep in door aan de politieverordening toe te voegen dat 'een fiets en een automobiel niet harder mogen gaan in de kom onzer gemeente dan een paard in matigen draf'. Voor de buitenwegen achtte men maatregelen niet noodzakelijk; het zou met die automobiel zo'n vaart niet lopen. Op 8 augustus 1899, vier jaar na zijn entree, waren in heel Nederland nog maar 168 kentekennummers uitgegeven. De auto zou voorlopig een modegril blijven, getuige een accessoire die in 1903 in Engeland was gesignaleerd: 'Het nieuwste snufje van de Engelse high-five is de automobiel hond. Zoo'n arm dier moet naast zijn meesteres in zo'n tuf-tuf zitten en meê kilometers verslinden, - met een groote pet op zijn kop, een gekleurde bril voor de oogen en een buisje met zilveren knoopen aan. Ook draagt de auto-dog wel een voile.' Autokarretjes Volgens een artikel in de Alkmaarsche Courant reed in 1905 in de kaasstad met zijn twintigduizend inwoners welgeteld één auto rond. 'In dat opzicht kan dus zeker niemand Alkmaar onmatig noemen. We zijn hier niet slecht bedeeld met groote lui. Maar autokar retjes ho maar! Die luxe schijnt zelfs den grootste boven de begrooting te gaan'. In Schagen was dat niet anders; niemand had er nog een auto. Wel deed zich in de naaste omgeving een volgend ongeval voor. 'Zondagmiddag was de zoon van den heer P. Kraakman te 't Zand juist op weg om zich per rijtuig te begeven naar Zij- persluis, toen in de verte een automobiel in volle vaart kwam aansnellen. Onmiddellijk begaf K. zich uit het rijtuig, waarin, behalve hij, 4 kinderen gezeten waren, om het paard bij den kop te vatten, ten einde het beest beter in zijn macht te hebben, daar het tekenen van grooten angst begon te vertoonen, en vooral met het oog op gevaar voor de kleinen. De automobilisten, welke zeer goed den angst en het beduiden van stoppen van K. konden opmerken, reden echter in volle vaart voorbij. Hierdoor begon het paard zoodanig te steigeren, dat het ter aarde stortte met het gevolg, dat het een achterpoot brak, zoodat het beest terstond afgemaakt moest worden. Later in den avond, toen de automobiel terugkwam, beproefde men te 't Zand deze nog tegen te houden, door een roode vlag op den weg te houden, doch zonder resultaat. Het nummer der automobiel is bekend, n.l. no. 242.' Te water Uit het nog autoloze Schagen kunnen de onverlaten in geen geval affomstig zijn geweest. Mr. Backx kunnen we eveneens vrijspreken, want al had hij dan niet kenteken 1, veel hoger kan het niet geweest zijn. Wel kwam hij op een andere onaangena me wijze in het nieuws, en wel op 8 juni 1905. 'Zondagnacht om half twee is in de Houtmanskade te AMSTERDAM een automobiel te water geloopen. Het was het voertuig van den heer Backx, Notaris te Wieringerwaard'. Ook de eerste auto van Oudkarspel raakte Notaris J.P Backx uit Wieringerwaard in zijn Benz Victoria met (vermoedelijk) zoon Cornelis en de Wieringerwaardse timmerman Dirk Kuiper als chauffeur. Foto omstreeks 1900. 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 15