Houdt het nou nooit op? zee door de noordwesterstorm (de gevaarlijkste windrichting voor overstromingsgevaar) hoger en hoger opgestuwd. Op enkele honderden meters begaven sommige dijken het op di verse plekken. Anders dan in Zeeland waar het water sommige boeren 'in de rug' trof (het kon van alle kanten komen), lag de Oostpolder van Anna Paulowna aan de noordkant achter de Amsteldijk en oostelijker - onder het eiland Wieringen - aan de Oostdijk. Het maakte uiteindelijk niet uit, een groot deel van de Anna Paulownapolder stroomde in de vroege ochtend van 14 januari onder water. Behalve de storm lag de oorzaak bij de dijken. Deze waren niet hoog genoeg gebleken en ze waren qua structuur papperig geworden. Het natte weer van de laatste maanden had het weerstandsvermogen verzwakt. Daarbij was de binnenkant niet versterkt. Zoals gezegd had het heftige weer het oorlogsnieuws eind december al voor een dag verdreven. De spoordijk van het tramtraject Schagen - v. Ewijcksluis (vanaf 1912 onderhield de HSM daar een lijndienst) lag nog net boven water. Daarvan af zijn diverse foto's gemaakt, onder meer door Niestadt. Verder zijn er de typerende overstro- mingsverhalen. Mensen die een hok met kippen langs zagen drijven, met een slimme kip op het dak. De twee kindertjes die vermist waren; op zondagmiddag pas werden ze op een zolder gevonden. Langsdrijvende koeien. Paarden die tevergeefs een aforokkelende dijk probeerden op te klauteren. Aanvankelijk was alleen de Oostpolder ondergelopen, het ge deelte tussen het Ouwe Veer en Wieringerwaard dat direct aan het water lag. Waar voor gevreesd werd, dat ook de Westpol der onder zou lopen, geschiedde de volgende dag. Het aantal overledenen blijft beperkt tot twee. Met zestien doden op het overgestroomde Marken en een in de Buikslotermeer zal de Zuiderzeeoverstroming van 1916 in totaal negentien slachtof fers tellen. Kijkend naar het grote aantal gestorven dieren (ruim duizend koeien) en naar de grote materiële schade, viel het mensenleed mee, is de algemene conclusie. Na een maand van leegpompen en herstel stormt het in de gure winter van 1915-1916 op woensdag 16 februari opnieuw, de gehele dag, en op de nacht die er op volgt vindt er opnieuw een overstroming plaats. Nu is ook de Westpolder volledig aan de beurt, het dichter bevolkte Breezand ziet het water over de Kromme Tocht heen komen. De ijlings opgeworpen nooddijk bij de Zandvaart begeeft het. Veel sneller dan in januari komt het water nader. De eerste bollenboeren in het noordelijke zandgebied, ten westen van het Oude Veer, lijden forse schade. Twee vrouwen overlijden. Mede doordat Nederland in oorlogstijd veel dienstplichtigen had opgeroepen, arriveerden er op zaterdag al 800 soldaten in het getroffen gebied. Om hulp te verlenen, gecoördineerd vanuit Hotel Veerburg, maar ook om de begaanbare wegen en dijkjes te versterken en te verhogen. Alsook het treintraject Schagen-Den Helder. De verhoogde spoordijken hebben een belangrijke rol vervuld in de laaggelegen Noordkop. Ramptoe risten vanuit Amsterdam en Alkmaar kregen in Schagen 'Allen Activiteiten rond de herdenking van de watersnood In het museum Oud Anna Paulowna zijn foto's van de ramp het hele jaar door te bekijken. Het museum is elke dinsdag en elke eerste zondag van de maand open van 14.00 uur tot 17.00 uur. In de zomer kunt u elke zondag terecht gedurende bovengenoemde openingstijden. Het adres is Zandvaart 5, Breezand. Van 9 april tot 12 juni 2016 exposeren in de Pol- dertuin aan de Molenvaart leerlingen van de lagere scholen in Breezand, Anna Paulowna en Wieringer- waard tekeningen en collages geïnspireerd door de watersnoodramp. uitstappen!' te horen. De treinen reden met horten en stoten nog wel verder, maar alleen voor bewoners en bevoorrading. Daarbij werd de oude postboot naar Oudesluis in ere hersteld. Goedbeschouwd is de watersnoodramp van 1916 ingeklemd tussen die van 1825 en 1953. Zoals bekend is Anna Paulowna in 1846 drooggelegd. Natuurlijk was er hier en daar wel eens dijk- schade opgelopen, maar heel zwaar getest waren de Polderse dijken nog nimmer. Overstromingen waren verhalen uit vorige eeuwen, zoals de talloze wielen in de Westfriesedijk ons herin neren aan allerlei dijkdoorbraken rond Schagen. Zo is Burghorn als een van de oudste poldertjes van Nederland diverse malen ondergestroomd. De terpen en dijkjes in deze omgeving zijn een antwoord op deze natuurlijke vijand. Al in 1886 werd de Zuiderzeevereeniging opgericht, met als doel de Zuiderzee af te sluiten. Pas in 1918 ontstond de Zuiderzeewet en werd het ontwerp van Ir. Lely goedgekeurd. In 1926 was de Zuiderzee afgesloten en vanaf 1932 was het stuk tussen Noord-Holland en Friesland gereed voor verkeer. De 1916-storm(en) hebben geholpen met de besluitvorming en totstandkoming van de Zuiderzeewerken. De Kop van Noord Holland is er bereikbaarder en veiliger door geworden. Bronnen M.L. Wissekerke en J.T. Bremer, Watersnoodramp van 1916 in Anna Paulowna, 1988, Schoorl J.T. Bremer, Rondom het Oude Veer, 1978, Schoorl J. v.d. Vaart en J.T. Bremer, De polder in plaat, 2001, Schoorl K.N.M.I. Kaartje uit Het Nieuws van de Dag voor Neder- landsch-Indië 08-03-1916, Delpher Ton Smakman 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2016 | | pagina 15