Een mooi overzicht van het interieur. Links op de foto zoon Gijs Staverman in boerenkiei. kledij voor de openingssessie. Deze persfoto's haalden het hele land. Over publiciteit mocht het museum ook daarna niet klagen. Van het magazine Holland Herald van de KLM tot Meta de Vries op Hilversum 1. Ook TV-teams uit Duitsland en Japan reisden af naar deze bijzondere plek in Schagen. Soms had het een ongewenst bijeffect. Staverman: "De KRO had een radio programma met toeristische tips. We werden een keer genoemd. Dat leidde tot parkeerproblemen, de hele Hoep stond vol." Over de bezoekersaantallen was de eigenaar tevreden. Jaarlijks trok het Kaasmuseum in Schagen tussen de vijf- en tiendui zend bezoekers. Een redelijk aantal, omdat het museum slechts enkele maanden van het jaar geopend was. Dat had alles te maken met het feit dat het museum volledig draaide op de familie Staverman. Van september tot en met april waren zij druk met hun bedrijf in relatiegeschenken en was er simpelweg geen bemensing om open te zijn. Van mei tot september was het museum op sommige dagen geopend. Vooral tijdens de drukke Westfriese dagen moesten alle zeilen worden bijgezet. De zoons Ruud en Remco stonden dan vaak in het museum. Collectie naar Flevohof In de tweede helft van de jaren zeventig krijgt Nederland te maken met economische a&oeling. Het bedrijfsleven heeft het moeilijker en op relatiegeschenken wordt bezuinigd. Bovendien zijn de grote en zware relatiegeschenken met kaas steeds duur der om te verzenden door sterk stijgende posttarieven. Ook ko piëren enkele grootwinkelbedrijven het concept van Staverman. Hoe dan ook, het Kaashuis van Alkmaar wordt geconfronteerd met dalende omzetten. In de goede jaren gebruikte Staverman de zakelijke inkomsten om het museum in de lucht te hou den. Het was nooit bedoeld als inkomstenbron, maar nu de bedrijfsresultaten terugliepen ontstond een nieuwe situatie. Op geluiden dat het museum zou moeten sluiten reageerde de ge meente slechts met 'jammer'. Er kwam te weinig ondersteuning om voortzetting mogelijk te maken. Op 1 januari 1979 sloot het kaasmuseum in Schagen noodgedwongen haar deuren. Vanafhet openingsmoment in 1972 ontving het museum ruim 50.000 bezoekers. In het laatste jaar, 1978, zelfs tienduizend. Maar financiële omstandigheden dwongen Staverman om zowel het pand als de collectie te verkopen. Vooral het afscheid van de collectie deed pijn, want Ruud Sta verman had samen met zijn vrouwJoke in vele jaren de verza meling opgebouwd. Het mocht gerust een levenswerk worden genoemd. Hij probeerde de verzameling bij elkaar te houden en bij voorkeur alles in één keer te verkopen. Daarvoor bleek onvoldoende belangstelling, waarop een bekend Amsterdams veilinghuis in de arm werd genomen. Er werd een catalogus gemaakt van de vele bijzondere objecten die in losse verkoop zouden komen. Enkele dagen voor de veilig dook plotseling een koper op voor de totale verzameling. Het bleek de Stichting Flevohof te zijn. Dit nationaal bekende agrarische attractiepark in de Flevopolder had diverse tentoonstellingen in huis, maar kaas ontbrak nog. Zo verhuisde het levenswerk van de familie Staverman in 1979 naar de Flevohof. Jarenlang was de histori sche verzameling daar te bewonderen. De Flevohofging echter failliet en sloot in 1992 haar deuren. Wat er daarna met de kaasmakermaterialen is gebeurd weet de familie Staverman niet. Met de sluiting van de Flevohofkwam ook een definitiefeinde aan de grote collectie van het eerste Nederlandse Kaasmuseum uit Schagen. Robert Witsenl 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2015 | | pagina 7