Bedrijfsontwikkelingen Het industrieterrein bij de haven wordt gekenmerkt door enige watergebonden bedrijvigheid, een autoboulevard en wat grotere productiebedrijven. Een groot succes werd de haven nooit. Het rond 1930 geplande Stolpen-Kolhorn kanaal was bedoeld om de agrarische productie afte voeren van de aan te leggen polder Wieringermeer. De nieuwe haven van Schagen zou daarbij een infrastructurele rol spelen. Maar na de oorlog nam de vracht auto het vervoer over en van de verwachtingen voor de haven in Schagen kwam maar weinig terecht. Decennialang leidde de ha ven een wat marginaal bestaan met een wat 'rommelige' aanblik. De laatste jaren zet de gemeente in op het toeristisch recreatieve element. De tegen de N245 gelegen kade werd heringericht tot een fraaie havenpromenade met middenin de haven een jachthaven met nieuwe steigers. Veel aandacht is er nu ook voor schepen die aangelegd 'mogen' worden om het geheel een fraaie uitstraling te geven. Met succes, want de aanblik vanafde autoweg is de laatste tijd sterk verbeterd. Met het aantrekken van grootschalige bedrijvigheid was de gemeente nooit erg succesvol. Niet alleen de ligging, maar ook de beperkte infrastructuur was daar debet aan. Het gebrek aan ontsluiting was al begin 19e eeuw de reden om te ijveren voor het binnenhalen van het aan te leggen Noordhollands Kanaal van Amsterdam naar Den Helder. Het traject kwam echter langs de Stolpen te lopen en miste Schagen. Meer succes had de gemeente met haar lobby richting de spoorwegen later in de 19e eeuw. Schagen slaagde erin om geprojecteerd te worden aan het nieuwe spoorwegtraject van Den Helder naar Alkmaar en Amsterdam. Spoorlijn succesfactor In december 1865 opende het station Schagen. Deze belang rijke spoorverbinding is tot op de dag van vandaag één van de grootste troeven van de stad. Bij het station ontstond al snel een openbaar vervoerknooppunt. In eerste instantie vooral met stoomtrams naar vele omliggende dorpen en plaatsen. In het interbellum neemt de bus de rol van de tram over en de smal spoortrajecten sluiten. Maar ook met het busvervoer bij station Schagen ontstaat een knooppunt van diverse routes in de regio. De functie van de trein wordt eind jaren tachtig versterkt door de aanleg van dubbelspoor tussen Schagen en Heerhugowaard. Voorheen was het enkelspoor namelijk bijzonder gevoelig voor vertraging. Met de extra spoorlijn neemt de betrouwbaarheid toe en is het mogelijk om in de spits elk kwartier een trein te laten rijden. De centrumfunctie van de stad wordt er wederom door bevestigd. Als in de jaren zestig het autoverkeer sterk opkomt, blijkt de verbinding van Schagen naar Alkmaar (via de provinciale weg via Verlaat) niet alleen een lange route, maar ook een knelpunt. De sterke groei van het aantal inwoners en de toename van het autobezit maken duidelijk dat Schagen een nieuwe verbinding nodig heeft. Als nieuwe autoweg wordt de S3 begin jaren zeventig gepland en aangelegd. In 1975 is de nieuwe N245 een feit (oud-Schagenaren noemen hem nog vaak de S3) en is de reistijd met de auto naar Alkmaar aanzienlijk bekort. Oorspron kelijk was het plan om een vierbaansweg aan te leggen. Maar tot op heden eindigt deze ter hoogte van Noord-Scharwoude. Maar wie op de N245 rijdt ziet aan de ene kant nog steeds een berm ter grootte van een verkeersweg. Het vierbaanstraject tot Schagen is wel degelijk voorbereid. Nieuwe technologie Schagen werkt de invoering van elektriciteit rond 1900 bewust tegen. De reden was het bestaan van de eigen gasfabriek aan de Oosterstraat, die ook de openbare verlichting voedde. Over schakelen op electriciteit betekende een vernietiging van plaat selijk kapitaal en inkomsten. Maar de vooruitgang bleek niet te stoppen. De gasfabriek bleeflanger bestaan, maar Schagen kreeg toch aansluiting op het elektriciteitsnet. En zelfs meer dan dat, het toenemende elektriciteitsverbruik was aanleiding voor 1. Aanleg riolering 2. Aanleg eerste fase Groeneweg 3. Aanleg S3 4. Poeptonnen ophalen 5. Uitbreiding 6. Aansluiting Provincialeweg 7. Garage Boontjes aan het Noord 8. Haven Schagen 9. Electrificatie NS 10. Gasfabriek 11. Modernisering wisselbediening 12. Witte Paal en PEN station 13. Telefooncentrale 14. Busstation 31

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2015 | | pagina 31