Bedrijfsontwikkelingen
Het industrieterrein bij de haven wordt gekenmerkt door enige
watergebonden bedrijvigheid, een autoboulevard en wat grotere
productiebedrijven. Een groot succes werd de haven nooit. Het
rond 1930 geplande Stolpen-Kolhorn kanaal was bedoeld om
de agrarische productie afte voeren van de aan te leggen polder
Wieringermeer. De nieuwe haven van Schagen zou daarbij een
infrastructurele rol spelen. Maar na de oorlog nam de vracht
auto het vervoer over en van de verwachtingen voor de haven in
Schagen kwam maar weinig terecht. Decennialang leidde de ha
ven een wat marginaal bestaan met een wat 'rommelige' aanblik.
De laatste jaren zet de gemeente in op het toeristisch recreatieve
element. De tegen de N245 gelegen kade werd heringericht
tot een fraaie havenpromenade met middenin de haven een
jachthaven met nieuwe steigers. Veel aandacht is er nu ook
voor schepen die aangelegd 'mogen' worden om het geheel een
fraaie uitstraling te geven. Met succes, want de aanblik vanafde
autoweg is de laatste tijd sterk verbeterd.
Met het aantrekken van grootschalige bedrijvigheid was de
gemeente nooit erg succesvol. Niet alleen de ligging, maar ook
de beperkte infrastructuur was daar debet aan. Het gebrek aan
ontsluiting was al begin 19e eeuw de reden om te ijveren voor
het binnenhalen van het aan te leggen Noordhollands Kanaal
van Amsterdam naar Den Helder. Het traject kwam echter
langs de Stolpen te lopen en miste Schagen. Meer succes had
de gemeente met haar lobby richting de spoorwegen later in de
19e eeuw. Schagen slaagde erin om geprojecteerd te worden aan
het nieuwe spoorwegtraject van Den Helder naar Alkmaar en
Amsterdam.
Spoorlijn succesfactor
In december 1865 opende het station Schagen. Deze belang
rijke spoorverbinding is tot op de dag van vandaag één van de
grootste troeven van de stad. Bij het station ontstond al snel
een openbaar vervoerknooppunt. In eerste instantie vooral met
stoomtrams naar vele omliggende dorpen en plaatsen. In het
interbellum neemt de bus de rol van de tram over en de smal
spoortrajecten sluiten. Maar ook met het busvervoer bij station
Schagen ontstaat een knooppunt van diverse routes in de regio.
De functie van de trein wordt eind jaren tachtig versterkt door
de aanleg van dubbelspoor tussen Schagen en Heerhugowaard.
Voorheen was het enkelspoor namelijk bijzonder gevoelig voor
vertraging. Met de extra spoorlijn neemt de betrouwbaarheid
toe en is het mogelijk om in de spits elk kwartier een trein te
laten rijden. De centrumfunctie van de stad wordt er wederom
door bevestigd.
Als in de jaren zestig het autoverkeer sterk opkomt, blijkt de
verbinding van Schagen naar Alkmaar (via de provinciale weg
via Verlaat) niet alleen een lange route, maar ook een knelpunt.
De sterke groei van het aantal inwoners en de toename van het
autobezit maken duidelijk dat Schagen een nieuwe verbinding
nodig heeft. Als nieuwe autoweg wordt de S3 begin jaren
zeventig gepland en aangelegd. In 1975 is de nieuwe N245 een
feit (oud-Schagenaren noemen hem nog vaak de S3) en is de
reistijd met de auto naar Alkmaar aanzienlijk bekort. Oorspron
kelijk was het plan om een vierbaansweg aan te leggen. Maar
tot op heden eindigt deze ter hoogte van Noord-Scharwoude.
Maar wie op de N245 rijdt ziet aan de ene kant nog steeds een
berm ter grootte van een verkeersweg. Het vierbaanstraject tot
Schagen is wel degelijk voorbereid.
Nieuwe technologie
Schagen werkt de invoering van elektriciteit rond 1900 bewust
tegen. De reden was het bestaan van de eigen gasfabriek aan de
Oosterstraat, die ook de openbare verlichting voedde. Over
schakelen op electriciteit betekende een vernietiging van plaat
selijk kapitaal en inkomsten. Maar de vooruitgang bleek niet
te stoppen. De gasfabriek bleeflanger bestaan, maar Schagen
kreeg toch aansluiting op het elektriciteitsnet. En zelfs meer dan
dat, het toenemende elektriciteitsverbruik was aanleiding voor
1. Aanleg riolering
2. Aanleg eerste fase Groeneweg
3. Aanleg S3
4. Poeptonnen ophalen
5. Uitbreiding
6. Aansluiting Provincialeweg
7. Garage Boontjes aan het Noord
8. Haven Schagen
9. Electrificatie NS
10. Gasfabriek
11. Modernisering wisselbediening
12. Witte Paal en PEN station
13. Telefooncentrale
14. Busstation
31