Onwelgevallige versieringen zoals de heiligenbeelden, Latijnse teksten en altaren, werden verwijderd. familie van Beieren. Zo toonde de familie het volk wie de lakens uitdeelde in de heerlijkheid Schagen. Deze kapel verdween uiteraard na de reformatie. Alhoewel de familie van Beieren katholiek bleefstond er wel een bank speciaal voor de heren en vrouwen van Schagen op een prominente plaats in de kerk. Jammer genoeg ontbreken afoeeldingen van het katholieke inte rieur zodat we ze niet kunnen vergelijken met de paar abeeldin- gen die bekend zijn van het interieur in de protestante kerk. Zuiveren van katholieke smetten Wat was de invloed van de religieuze veranderingen op het dagelijks leven in Schagen? De orthodoxe calvinisten wilden hun invloed niet alleen in de kerk doen gelden. Ook het dagelijks leven moest gezuiverd wor den van katholieke smetten. Een mooi voorbeeld was de poging van rechtzinnige dominees om het Sinterklaasfeest te verbieden. Dat er een kloofgaapte tussen wat de calvinisten wilden en wat de praktijk was bleek uit het feit dat zelfs de lidmaten van de gereformeerde kerk dit volksfeest bleven vieren. Ook pogingen om het keuvelen op 11 november en het carna val te verbieden mislukten. Muziek maken, dansen, kermis vieren, tabak roken, toneelspelen waren in de ogen van de rechtzinnigen bezigheden die verme den dienden te worden. Meestal stelde de vroedschap, om de lieve vrede, een verorde ning op. Daarin werd bijvoorbeeld de verkoop van Sinterklaas snoepgoed verboden als 5 december naderde.Het ideale maat schappijbeeld van de calvinistische zuiveraars en de praktijk van alle dag verschilden dus van elkaar als de dag en de nacht. De eisen waren te hoog gegrepen voor de gemiddelde inwoner van Schagen. Schuilkerken De katholieken hadden in Schagen verschillende schuilker ken, zoals al bleek uit het citaat aan het begin van dit artikel. Eerst hield men diensten in huizen van particulieren zoals de woning van Willem Jansz. Vett. Later, al in de eerste helft van de zeventiende eeuw, kwamen er vaste schuilkerken aan de Loet, Lage Zijde en het Noord. In de achttiende eeuw kwam er een katholiek kerkje te staan op plaats waar nu de Christophorus- kerk staat. Ook hier bleek de praktijk anders dan het ideaalbeeld. De katholieken waren weliswaar tweederangs burgers maar werden gedoogd. Alhoewel ze soms werden beboet konden ze hun eucharistie blijven vieren. In het bestuur van Schagen zaten regelmatig katholieken. Ken nelijk was de voorraad goede bestuurders in Schagen niet zo groot dat men het zich kon permitteren alleen gereformeerden te benoemen. Ook ten opzichte van de doopsgezinden en joden stelde men zich over het algemeen tolerant op; diensten houden was toege staan mits het niet te opvallend gebeurde. Zo kunnen we concluderen dat het beeld in Schagen op geloofsgebied niet erg afweek van dat in het gewest Holland en de Republiek. Theorie en praktijk weken nogal van elkaar af; het calvinisme had de misstanden in de katholieke kerk goed aan de kaak gesteld maar moest niet teveel eisen gaan stellen in het dagelijks leven. Jan Steen, Het verboden Sinterklaasfeest. Philip van der Zee 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2015 | | pagina 25