Wie heeft over wie wat te zeggen? telkens weer een beroep doen op de inhoud ervan? Bregman in zijn dissertatie over Schagen door de eeuwen heen neemt in Bijlage II het Stadsrecht van 6 augustus 1427 op. Dat zelfde doet Mr. Dirk Burger van Schoorl in zijn Chronyk van de gantsche oude Heerlykheid van het Dorp Schagen op de pagina's 44 tot en met 57. Het gaat erom hoe de schepenen en de burgemeesters gekozen worden, maar ook om de vraag wie er schepen mogen zijn en tenslotte wie er tot de vroedschap behoren. Daarbij moeten we in aanmerking nemen dat er sinds de Reformatie veel veranderd is in de sociale en politieke verhoudingen. Bovendien moe ten we in het oog houden dat de Heer van Schagen rooms- katholiek is (gebleven), terwijl vanafeen bepaalde periode in de 16e eeuw de schepenen en de vroedschap zich rekenen tot de protestantse religie. Vanaf die periode worden rooms-katholie- ken maar ook doopsgezinden van het stadsbestuur - nagenoeg, zoals nog zal blijken - uitgesloten. De kwesties liggen dus voor het oprapen. Een paar artikelen van het stadsrecht Burger van Schoorl's tekst voorop, daarna tussen haken de tekst die we bij Bregman vinden: In den eersten, alle die geene die gaan zullen tot der Boon-lote, die zullen gegoet weezen ter hondert Nobele van eygentlyke goederen, ofte daar boven (In den eersten, alle dieghene die ghaen sullen totter boonlote, die sullen ghegoet wesen tot hon dert nobelen, van eygentliken ghoeden ofdaarboven); Item: zoo wie de zeven Swarte Boonen krygen, die zullen kiezen 14 Mannen, uit elken zevendeel twee, gegoet ter hondert Nobele, ofdaar boven. Van deeze 14. zal die kiezen uit elke zevendeel, een jegenwoordig Schout (item: soe wie die seven swarte boenen crijghen, die sullen kiesen veerthien mannen, uut elcken sevendeel twee, ghegoet tot hondert nobelen of daarboven. Van desen veerthien sal die schout kiezen uut elcken sevendeel één yegenwoordich); Item: deeze zeven, die dat Lot van de swarte Boonen hebben, zullen geëed worden van den Schout, zonder toeven (item: deze seven, die die loet van der swarten bonen hebben (gheval- len is), sullen gheëedt worden van den schout sonder thoeven); Item: alle jaar als men nieuwe Scheepenen zal kiezen, na de Ordonnantien voorschreve, zoo zal die Schout, ofeen die ik daar toe schikke, die Lote van der Boone omme dragen in een heimelyk vat, zonder openbaringe der Boonen. (item: alle jaer als men nieuwe schepenen sal kiezen, na der ordinancie voorse- ijt, soe sal (een van den ouden schepenen die) die schout of die ick daertoe schikke, die loote van der bonen ommedraghen in een heijmelick vat sonder openbaringe der boenen); Item: waar 't dat deeze zeven voorschreve, die de swarte Boo- nen verkrygen, in der lotinge niet eens en mogte, dat zoude een voortgang hebben by dat meerder deel van deeze zeven. (item: waer dat deze seven voorseijt die die swarte bonen vercrijghen in der lotinghe, niet eens en mochten, dat soude een voortganck hebben bij dat meerdeel van dese seven); 19. Item: zoo zal een iegelyck Scheepenen, dewyle dat hy Scheepen is, vreede mogen nemen en eischen, gelyk onze schout (item: soe sal een ygelyck, diewijle hij schepen is, vrede moghen (maken) nemen ende eysschen, ghelijcken onsen schout); 20. Item; zoo en zal niemand binnen onzer Steede Schagen, Scheepen ofRaade weezen mogen, zy hebben eerst naast drie jaaren te vooren al een Poorter geweest in onze Steede voorschreve, en met zyne aling Woonstad aldaar den tyd voorschreve gewoont, en ongelden van zyne goederen betaalt en voldaan, gelyk andere Poorteren, als daar toe behoort. (item: soe en mach niemant voortaen binnen onser stede van Schagen schepene of rade wesen moghen sij en hebben eerst die naeste drie jaren te voren poorter gheweest in onsen steden voor seijt, ende mit sijn alinger woonstadt aldaer den tijt voorseijt ghewoont ende zijn schot ende alle onghelt van sijnen ghoeden betaelt ende voldaen, ghelijcken anderen poorteren, als daertoe behoort). De onenigheden Er is niet alleen onenigheid over wie tot de vroedschappen be horen, de vijftig rijksten, die in het stadsrecht worden genoemd dat Willem VI aan Schagen schenkt in 1415. Het gaat ook niet alleen om het feit dat de schout soms opzettelijk de datum van 1 januari laat passeren, met als gevolg dat Schagen een dag of meer dagen rechteloos is; immers, geen schepenen, geen recht spraak. Het gaat om het recht de pastoors en later de dominees te benoemen. Heikele punten, omdat de Heer van Schagen rooms-katholiek is en alle Heren na de eerste dat ook zijn en blijven. De vroedschap en de schepenen en de burgemeesters volgen de oproepen uit de kring van de stadhouder/vorst en de Staten Generaal ten aanzien van benoemingen op bestuurs posten. Daarop mogen alleen goed protestantse gereformeerde mensen worden benoemd. Dan moet je natuurlijk wel genoeg vroedschappen hebben die aan de criteria voldoen, ze moeten immers meer dan 100 nobelen bezitten. Of en dat is al een concessie, genoeg land bezitten ter waarde van die 100 nobelen. Ook dat is een heikel punt, want wie bepalen dat? Dezelfde mensen die al in de vroedschap zitten. Ruzie dus, want er zijn nogal wat katholieken en doopsgezinden die ruim aan het criterium voldoen, terwijl het aantal gereformeerden dat er aan voldoet, eigenlijk te gering is. Ze komen dan niet aan het aantal van vijftig. Er volgen uiteraard opnieuw concessies. De brief van 21 februari 1614 Uit een briefvan 21 februari 1614 blijkt dat Adriaan Claas Ber ger, een van de schepenen, en Sijbrant Cornelisz, notaris, protest 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2015 | | pagina 19