kent het nog? Lezing Wie [uNDERffIJS I N H E T WHIST-, OMBER-, QUADRILLE-, PIKET- E N BOSTON-SPEL, ZOO ALS DIT ALLES HIER TE LANDE GESPEELD WORDT; NAAR IIOYLE EN PAYNE. TWEED» VERBETERDE DRUK. AMSTERDAM btf G art man, Vermandei en Holtrop» I 8 i o. In 1810 verscheen dit boek waarin het spel werd uitgelegd. Quadrille ofwel 'ketrielese', een oud kaartspel Wie speelt dit kaartspel nog? Ik leerde het van mijn vader. Met vier Westfriezen die nu in de buurt van Oudorp wonen, speel ik het wekelijks. Ook mijn broer heeft een rondje met mensen uit Zandwerven, Wognum, de Weere en Wogmeer. Er bestaat ook nog een viertal in De Weere. Waar wordt dit kaartspel nog gespeeld in West friesland? Wie kent het spel nog? Wordt het ook gespeeld buiten Westfriesland? Wie kan mij hierover inlichten? Telefoon: 0224-751010, e-mail: henkennelliekok@quicknet.nl. Ik wil er een artikel over schrijven voor het Jaarboek van het Westfries Genootschap. Ter informatie: je speelt het spel met vier personen, elk krijgt 10 kaarten en er zijn twee stockbladen. Schoppen- en klaveraas zijn (bijna) altijd troef. Met vriendelijke groet, Henk Kok. Uit een godsdienst boek voor de Katholieke jeugd Jos Leenders Op woensdagavond 22 oktober 2014 vertelde Jos Leenders over de geschiedenis en de realiteit van het Rooms Katholicisme en zijn 'tegenhanger', bloedbroe der, en spruit, het Protestantisme. Hij deed dat op zijn ons bekende manier, boeiend, bewogen, geestig en zeer instructief. Hij nam ons mee op een tocht door de geschiedenis van het geloof vanaf het jaar nul naar het eerste concilie en liet ons zien hoe in de loop van de eeuwen een geloof voorzien wordt van kapstokken, wetmatigheden, veran deringen ten opzichte van het eerste begin en tenslotte leerstellingen, die uitgedragen en bestreden worden. En dat alles, ook het geloof, onderhevig is aan veranderin gen in de tijd. Langzaam maar gestaag en onafwend baar verandert de leefomgeving van de mensen door hun eigen toedoen, en het geloof verandert mee. Hij liet zien en vertelde hoe vanaf halverwege de 19e eeuw, feitelijk na de Franse Revolutie in 1789 en de verwerking daarvan, de positie van de Rooms Katholiek weer gelijkwaardig werd aan die van de Gereformeerde gelovige. Langzaam groeide de Nederlandse maat schappij toe naar de verzuilde wereld die de meesten van ons nog kenden en die we allemaal hebben zien verdwijnen in de afgelopen decennia. Tegelijk is er nog veel ervan springlevend. Maar de verschillende geloven kunnen nu weer liggen op één kussen. Sinds de tot standkoming van het CDA weten we dat Rooms-katho- liek en Gereformeerde samen kunnen gaan in een partij en een fractie. En dat was de honderd jaar daarvoor niet denkbaar. De angst voor de hel, de absolute waarheid van de ca techismus, de onfeilbaarheid van de uitspraken van de Paus (die nog steeds geldt), ze zijn gedempt, veranderd, niet door zichzelf, maar door de veranderingen in de onze leefwereld. We leven niet langer naar het paradijs toe, we leven er min of meer in, althans in materiële zin. Er zou nog veel over te schrijven en te zeggen zijn. Leenders liet zon weten dat alles nog eens opgetekend staat in zijn boek 'Zijn dit nu de handelwijzen van een herder...! Hollands katholicisme1840-1920'versche nen in 2008. De bijna 50 toehoorders hebben meer dan genoten, ze werden meegenomen op een twee uur durende reis gelovig Nederland onder leiding van een gids die wist waarover hij sprak.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2014 | | pagina 9