kent
het nog?
Lezing
Wie
[uNDERffIJS
I N H E T
WHIST-, OMBER-,
QUADRILLE-, PIKET-
E N
BOSTON-SPEL,
ZOO ALS DIT ALLES HIER TE LANDE
GESPEELD WORDT;
NAAR
IIOYLE EN PAYNE.
TWEED» VERBETERDE DRUK.
AMSTERDAM
btf G art man, Vermandei en Holtrop»
I 8 i o.
In 1810 verscheen dit boek waarin
het spel werd uitgelegd.
Quadrille ofwel 'ketrielese', een oud
kaartspel
Wie speelt dit kaartspel nog? Ik leerde het
van mijn vader. Met vier Westfriezen die nu
in de buurt van Oudorp wonen, speel ik het
wekelijks. Ook mijn broer heeft een rondje met
mensen uit Zandwerven, Wognum, de Weere
en Wogmeer. Er bestaat ook nog een viertal in
De Weere.
Waar wordt dit kaartspel nog gespeeld in West
friesland? Wie kent het spel nog? Wordt het
ook gespeeld buiten Westfriesland? Wie kan
mij hierover inlichten? Telefoon: 0224-751010,
e-mail: henkennelliekok@quicknet.nl. Ik wil er
een artikel over schrijven voor het Jaarboek
van het Westfries Genootschap.
Ter informatie: je speelt het spel met vier
personen, elk krijgt 10 kaarten en er zijn twee
stockbladen. Schoppen- en klaveraas zijn
(bijna) altijd troef.
Met vriendelijke groet,
Henk Kok.
Uit een godsdienst
boek voor de
Katholieke jeugd
Jos Leenders
Op woensdagavond 22 oktober 2014 vertelde Jos
Leenders over de geschiedenis en de realiteit van het
Rooms Katholicisme en zijn 'tegenhanger', bloedbroe
der, en spruit, het Protestantisme. Hij deed dat op zijn
ons bekende manier, boeiend, bewogen, geestig en zeer
instructief.
Hij nam ons mee op een tocht door de geschiedenis van
het geloof vanaf het jaar nul naar het eerste concilie en
liet ons zien hoe in de loop van de eeuwen een geloof
voorzien wordt van kapstokken, wetmatigheden, veran
deringen ten opzichte van het eerste begin en tenslotte
leerstellingen, die uitgedragen en bestreden worden. En
dat alles, ook het geloof, onderhevig is aan veranderin
gen in de tijd. Langzaam maar gestaag en onafwend
baar verandert de leefomgeving van de mensen door
hun eigen toedoen, en het geloof verandert mee.
Hij liet zien en vertelde hoe vanaf halverwege de 19e
eeuw, feitelijk na de Franse Revolutie in 1789 en de
verwerking daarvan, de positie van de Rooms Katholiek
weer gelijkwaardig werd aan die van de Gereformeerde
gelovige. Langzaam groeide de Nederlandse maat
schappij toe naar de verzuilde wereld die de meesten
van ons nog kenden en die we allemaal hebben zien
verdwijnen in de afgelopen decennia. Tegelijk is er nog
veel ervan springlevend. Maar de verschillende geloven
kunnen nu weer liggen op één kussen. Sinds de tot
standkoming van het CDA weten we dat Rooms-katho-
liek en Gereformeerde samen kunnen gaan in een partij
en een fractie. En dat was de honderd jaar daarvoor niet
denkbaar.
De angst voor de hel, de absolute waarheid van de ca
techismus, de onfeilbaarheid van de uitspraken van de
Paus (die nog steeds geldt), ze zijn gedempt, veranderd,
niet door zichzelf, maar door de veranderingen in de
onze leefwereld. We leven niet langer naar het paradijs
toe, we leven er min of meer in, althans in materiële
zin. Er zou nog veel over te schrijven en te zeggen zijn.
Leenders liet zon weten dat alles nog eens opgetekend
staat in zijn boek 'Zijn dit nu de handelwijzen van een
herder...! Hollands katholicisme1840-1920'versche
nen in 2008. De bijna 50 toehoorders hebben meer dan
genoten, ze werden meegenomen op een twee uur
durende reis gelovig Nederland onder leiding van een
gids die wist waarover hij sprak.